24 juli 2025
Reisorganisatie Better Places meet al jaren de positieve én negatieve impact van haar reizen. Tot voor kort gebeurde dat grotendeels handmatig. “Dat was tijdrovend en foutgevoelig,” zegt oprichter Saskia Griep. Dankzij een subsidie vanuit het Europese programma Green at Heart kan dat nu beter. Met behulp van artificiële intelligentie (AI) kan Better Places nu sneller en betrouwbaarder data verzamelen en analyseren. Een slimme stap vooruit in het verduurzamen van reizen.
De wereld een beetje mooier maken met reizen
Oprichter Saskia Griep begon Better Places ruim tien jaar geleden met een duidelijk doel: de wereld een beetje mooier maken met reizen. “Wij geloven dat een reis pas echt geslaagd is als je er zelf van geniet én de mensen en natuur op de bestemming er ook beter van worden. Maar dat kan alleen als we weten wat de impact van onze reizen is. Daarom zijn we in 2023 begonnen met het meten daarvan.”
Bij het meten van de impact kijkt de reisorganisatie onder andere naar:
• het aantal overnachtingen in kleinschalige of duurzame accommodaties
• het gebruik van lokale gidsen en chauffeurs
• de bestedingen aan natuurbehoud en cultureel erfgoed
• de gemiddelde duur van een reis
“Zo krijgen we inzicht in waar we goed scoren en waar het beter kan.”
Minder handwerk, meer grip op impact
Tot voor kort verzamelde en verwerkte het team van Better Places deze gegevens handmatig. “Dat werkte prima, maar was erg arbeidsintensief,” legt Griep uit. Dankzij steun van de Europese Unie uitgevoerd door Impact Hub kan het bedrijf nu overstappen op een geautomatiseerde aanpak. “Door AI slim in te zetten, besparen we niet alleen tijd, maar maken we onze impactmeting ook betrouwbaarder en consistenter.”
De subsidie die Better Places ontving via het Green at Heart-programma bedroeg € 8.000. Daarmee werd Maatwerk Online als gespecialiseerd bureau ingehuurd dat de AI-tool voor Better Places heeft gebouwd. De reisorganisatie legde zelf ook ruim € 5.000,- bij én investeerde extra tijd vanuit het eigen team.
Betere data, slimmere keuzes
Er is nog een voordeel van het impact meten met AI: “Dankzij deze nieuwe werkwijze verzamelen we de resultaten veel sneller, waardoor we meteen kunnen zien waar onze reizen bijdragen aan lokale werkgelegenheid, natuur en cultuur. Maar ook waar kansen liggen. Met die kennis kunnen we samen met onze lokale partners meteen aan de slag met het verder verbeteren van onze impact.” Saskia gaat nog een stap verder: “Doordat we nu al tijdens het samenstellen van een reis kunnen zien wat de impact is, kunnen we dat ook laten zien aan onze reizigers. In de toekomst willen we hen al bij het plannen van de reis betrekken, zodat we samen de positieve impact zo groot mogelijk kunnen maken.”
Meer weten over hoe we onze impact meten:
www.betterplaces.nl/impact-meten
De voetafdruk van AI
We weten dat AI veel energie verbruikt en dus invloed heeft op het klimaat. Daarom kijken we kritisch naar hoe we AI inzetten. In plaats van complete digitale reisvoorstellen automatisch te analyseren, werken we met PDF-bestanden. Dat vraagt minder rekenkracht en zorgt voor minder uitstoot. Uit een recente schatting blijkt dat het analyseren van één voorstel ongeveer evenveel CO₂ uitstoot oplevert als één kilometer rijden in een gemiddelde benzineauto. Omdat vooral de lengte van het reisvoorstel invloed heeft op die uitstoot, focussen we ons nu op het analyseren van de samenvatting in een reisvoorstel. Zo houden we onze impact zo klein mogelijk. Transparantie vinden we belangrijk en daarom blijven we ook in de toekomst onze AI-footprint zorgvuldig in de gaten houden.
Over Green at Heart
Green at Heart is een Europees programma dat toeristische MKB’s helpt hun CO₂-uitstoot te meten en te verlagen. Binnen het programma ontvangen ondernemers begeleiding, tools en ondersteuning om duurzamer te werken. Green at Heart is een initiatief van Impact Hub Amsterdam, Madrid en Wenen in samenwerking met Europese partners, en wordt mede gefinancierd door het COSME-programma van de Europese Unie
Over Maatwerk Online
Maatwerk Online is een Full Service Digital Agency dat zich op de voorgrond van functionele innovatie begeeft. Als bewijs voor hun continue focus op innovatie wonnen ze de Dutch Search Awards Agency of The Year award. Maatwerk Online helpt bedrijven met marketing en AI vraagstukken en bouwt op maat gemaakte AI tools die echt een positieve impact maken.