Boeken zonder zorgen

Better Places hanteert tijdelijk zeer flexibele boekingsvoorwaarden. Lees er alles over op deze pagina.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) veilig reizen Better Places SGR logo

Better Places (KvK 63672928) is aangesloten bij SGR onder deelnemersnummer 3688. Je kunt dit controleren via www.sgr.nl. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze website gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. Deze SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis.

Sinds 1 februari 2021 betaalt iedere consument die een reis boekt bij een bij SGR aangesloten reisorganisatie €5,- per persoon per boeking. Jarenlang was garantie op je geboekte vakantie gratis, maar (ook) na de coronacrisis moet het garantiefonds er voor je zijn. Door deze bijdrage kun je onbezorgd op reis blijven gaan.

ANVR veilig reizen Better Places ANVR logo

Better Places (KvK 63672928) is aangesloten bij de ANVR onder nummer 05404. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover. De reizen op deze website worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Klik hier voor het lezen en opslaan van de ANVR-Reizigersvoorwaarden en overige belangrijke informatie.

In de reisvoorwaarden zijn de rechten en plichten van reiziger en reisbureau op zorgvuldige wijze vastgelegd. Als je een reis boekt, dan is het aan te raden deze voorwaarden goed door te lezen. Artikel 9, lid 2 van deze voorwaarden geeft aan dat reisbureaus annuleringsvoorwaarden mogen hanteren die specifiek op de organisatie zijn toegesneden. Op het boekingsformulier dient aangevinkt te worden dat er kennis is genomen van en akkoord gegaan wordt met de Better Places reisvoorwaarden.

Calamiteitenfonds veilig reizen Better Places Calamiteitenfonds logo

Better Places (KvK 63672928) is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. De garantie van het Calamiteitenfonds houdt in dat u als reiziger die deelneemt aan een reis waarop de garantie van toepassing is:
-  (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
-  de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.

Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. Dit moet door het calamiteitenfonds bevestigd worden tot calamiteit.

Reisvoorstel / offerte

Onze reisvoorstellen zijn 14 dagen geldig. Bij offertes die langer lopen, behoudt Better Places het recht van aanpassing van de reissom.

Boeking en reisbescheiden

Boeken doe je door op onze site een boekingsformulier in te vullen. Controleer altijd of de gegevens in het boekingsformulier correct zijn en of alle namen goed zijn gespeld, zoals in het paspoort. Dit is je eigen verantwoordelijkheid. Klopt er iets niet, laat het ons meteen weten.

Na het ontvangen van het boekingsformulier gaat de lokale reisexpert aan de slag met de reserveringen. Mocht het voorkomen dat een bepaalde excursie of hotel niet beschikbaar is, dan krijg je een alternatief voorstel. Het is mogelijk dat hier meerkosten aan verbonden zijn.

Tot 24 uur na de verzenddatum van het boekingsformulier kan er vrijblijvend worden geannuleerd. Boek je korter dan 8 weken voor de vertrekdatum, dan vervalt het recht op vrijblijvende annulering.

Je factuur ontvang je normaal gesproken binnen 10 werkdagen na het invullen van het boekingsformulier.

De reisinformatie ontvang je zo’n 10 dagen voor vertrek van je lokale reisexpert. Indien vouchers nodig zijn, ontvang je deze op datzelfde moment van de expert. Tickets voor vervoermiddelen worden in de meeste gevallen lokaal overhandigd.

Wijzigen van je reis

Na het invullen van het boekingsformulier legt onze lokale reisexpert de reis vast zoals overeengekomen in de offerte, waarna je de factuur ontvangt. 

Wijzigingen voor vertrek
Mocht je na het ontvangen van de factuur nog iets willen wijzigen in je reis, dan kan dit enkel in overleg met de lokale reisexpert. We bekijken de mogelijkheden, maar moeten naast de eventuele extra kosten altijd wijzigingskosten in rekening brengen van €27,- per boeking. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat er annuleringskosten kunnen ontstaan voor de onderdelen die je wijzigt. 

Wijzigingen tijdens je reis
Als je eenmaal op reis bent, is het niet meer mogelijk om nog aanpassingen te maken in je reis, zoals het wijzigen van een accommodatie. Wel kun je in overleg met de lokale reisexpert een excursie bijboeken, maar enkel op basis van beschikbaarheid. 

Diverse kosten

De reserveringskosten voor een landarrangement bedragen €25,- per persoon, met een maximum van €75,- per boeking. Daarnaast komt er per boeking €2,50 bij voor het calamiteitenfonds (voor een maximum van 9 personen). Bij boekingen met meer dan 9 personen, wordt er voor iedere 9 personen €2,50 in rekening gebracht. Vanaf 1 februari 2021 geldt er een bijdrage voor het SGR van €5,- per persoon.

Betalen

Betalen gaat online via iDeal of Bancontact. Bij de factuur ontvang je van ons een betaallink. Je kunt er tevens voor kiezen om de betaling over te maken via internet bankieren. Betaal je vanuit het buitenland (m.u.v. België), doe dan een internationale bankoverschrijving. Andere betaalvormen (contant, PayPal, creditcard) bieden wij niet aan.

Je aanbetaling bedraagt 25% van de totale reissom. Op sommige bestemmingen kunnen afwijkende voorwaarden gelden:

  • Als binnenlandse vluchten zijn opgenomen in het reisschema dienen deze in zijn geheel vooruitbetaald te worden. Hierdoor is de aanbetaling 25% + 100% van de binnenlandse vluchten.
  • Voor de Galápagos Eilanden geldt dat een betaling van 100%  van de reissom bij boeking.
  • Op een aantal bestemmingen gelden afwijkende voorwaarden met betrekking tot betaling. Ook hotels kunnen afwijkende voorwaarden hanteren. Deze afwijkende voorwaarden worden bij de offerte aangegeven.

De aanbetaling dient binnen 7 dagen op onze rekening binnen te zijn onder vermelding van je factuurnummer. Het restant maak je 8 weken voor vertrek aan ons over. Hiervoor ontvang je 9 weken voor vertrek een betaallink van ons. Als je korter dan 8 weken voor vertrek boekt, vervalt de aanbetaling en maak je de gehele reissom per ommegaande aan ons over.

We gaan uit van het principe “geen bericht is goed bericht” en sturen daarom geen aparte betaalbevestigingen, ook omdat je via iDeal automatisch een bevestiging in beeld krijgt. Enkel wanneer er iets mis is gegaan, krijg je van ons bericht. We versturen geen aparte factuur voor de eindbetaling, maar je krijgt vooraf wel een mail ter herinnering.

Factuur op bedrijfsnaam

Het is niet mogelijk om een factuur voor de reis op bedrijfsnaam te zetten. Op onze reizen is geen BTW van toepassing en daarnaast zou ook de SGR-garantieregeling vervallen bij een dergelijke situatie. Uitzonderingen zijn niet mogelijk. 

    Boeken van vluchten 

    Je hebt bij Better Places de vrijheid om zelf je ticket te boeken. Je reisspecialist zorgt na het ontvangen van jouw vluchtgegevens voor een goede aansluiting op je reisplan.

    Boeken van treintickets

    Wil je duurzaam met de trein naar je bestemming reizen? Better Places werkt samen met The Train Traveller. Hier kun je terecht voor bijna alle treintickets binnen Europa en daarbuiten. De treinexperts van The Train Traveller kennen de verschillende boekingsssytemen op hun duimpje en weten zo de beste prijs voor treintickets te vinden. Alles wordt voor je geregeld, dus je hoeft zelf niet te puzzelen.

    Beschikbaarheid accommodaties en huurauto's

    Houd er rekening mee dat de reisspecialist pas definitief kan reserveren op het moment van boeken. Het kan soms voorkomen dat een accommodatie niet beschikbaar is. In dat geval wordt uitgeweken naar een ander hotel of zal er een prijswijziging plaatsvinden. Ditzelfde geldt voor huurauto's. Natuurlijk probeert de reisspecialist dit te voorkomen en doet je reisspecialist dit altijd in overleg.

    Reis- en annuleringsverzekeringen

    We raden je aan goed te kijken naar reis- en annuleringsverzekeringen. Bij Better Places is het hebben van een reisverzekering verplicht. Een annuleringsverzekering is niet verplicht, maar wel aan te raden. Indien je geen verzekering hebt, is het verstandig om zo snel mogelijk na boeken een verzekering af te sluiten. Via Better Places kun je eenvoudig een verzekering afsluiten

    Avontuurlijke reizen in verre landen

    In verre landen hebben mensen andere gebruiken en gewoonten en een andere mentaliteit. Daardoor gaan de dingen soms anders dan je verwacht. Wet en ANVR-reizigersvoorwaarden spreken over ‘verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag hebben’. De keuze voor een avontuurlijke reis betekent de keuze voor een zeker risico. De lokale omstandigheden op de bestemmingen en het avontuurlijk karakter van de reizen kunnen ons dwingen de reis aan te passen. Als wij, of onze lokale agenten hun toevlucht moeten nemen tot alternatieven kun je er van op aan dat we proberen de kwaliteit van de reis zoveel mogelijk te handhaven of zelfs te verbeteren.

    Wat als ik niet tevreden ben?

    Jouw lokale reisspecialist zal er alles aan doen om jouw reis volledig naar wens te maken. Jammer genoeg kan het wel eens voorkomen dat je toch ontevreden bent over bepaalde onderdelen van de reis. In dat geval willen we je aanraden om dit tijdens de reis zo snel mogelijk bij jouw lokale reisspecialist te melden. Hij of zij kan dan samen met jou op zoek naar een passende oplossing tijdens de reis. Mocht je er met jouw lokale reisspecialist niet uitkomen, adviseren we je om contact met ons op te nemen tijdens de reis. Wij gaan dan samen met jou op zoek naar een passende oplossing. Achteraf kunnen we het reisplezier niet meer herstellen.

    Wanneer je toch na de reis een klacht wilt indienen kan dit uiterlijk tot twee maanden na thuiskomst. Daarna is Better Places niet meer verplicht om jouw klacht in behandeling te nemen. Na ontvangst van jouw klacht zal Better Places binnen twee tot vier weken met een inhoudelijke reactie komen. Bovenstaande procedure is conform ANVR voorwaarden.

    Paspoorten, visa en gezondheid

    Op onze website geven we algemene informatie over paspoorten, visa en gezondheid verstrekt. Je bent zelf verantwoordelijk om bij vertrek en tijdens de reis in bezit te zijn van een geldig paspoort en eventueel benodigde visa. Daarbij moet je tijdig controleren of de eerder verkregen informatie correct is. Voor verschillende landen gelden verschillende adviezen en voorschriften op het gebied van gezondheid. Wij zijn niet medisch onderlegd en mogen hierover geen officiële uitspraken doen. Win zelf medische informatie in bij een vaccinatiepoli, GGD of huisarts. Baseer je dus niet alleen op onze informatie. Ook zorg je er zelf voor dat je voorafgaand aan de reis tijdig de benodigde vaccinaties en profylaxe hebt.

    Annuleringsvoorwaarden

    Nadat je een reis hebt geboekt kan het gebeuren dat je je reis moet annuleren of onderbreken. Better Places brengt je dan annuleringskosten in rekening. Wij hanteren annuleringsvoorwaarden die specifiek op onze organisatie zijn toegesneden. 

    Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:
    – minimaal 56 dagen voor de vertrekdatum van de reis bedragen de annuleringskosten 20% van de reissom met een minimum van € 200,-
    – Van 29 t/m 55 dagen voor de vertrekdatum van de reis is de cliënt een bedrag verschuldigd van 50% van de reissom, met een minimum van € 200,-.
    – Van 14 t/m 28 dagen voor de vertrekdatum van de reis is de cliënt een bedrag verschuldigd van 75% van de reissom met een minimum van € 200,-.
    – Van 0 t/m 13 dagen voor de vertrekdatum van de reis zullen we 100% van de reissom in rekening brengen.

    Indien er binnenlandse vluchten zijn opgenomen in de boeking zal ongeacht het moment van annulering 100% van de vluchtsom in rekening worden gebracht. Ook voor de Galápagos Eilanden geldt dat bij annulering 100% van de reissom in rekening wordt gebracht. Op een aantal bestemmingen gelden eveneens 100% annuleringskosten voor bepaalde onderdelen, zoals voor treintickets, permits of de Inca Trail. Aangezien deze verschillen per bestemming, benoemen onze experts deze afwijkende zaken in het reisschema. Voor extra zaken als reserveringskosten, SGR bijdrage of eventuele donaties geldt ten alle tijden 100% kosten.

    Annulering van de reisovereenkomst dient altijd schriftelijk (per brief of email) te gebeuren. Met een annuleringsverzekering waar je jezelf vrij van deze kosten bij een geldige reden om te annuleren (ter beoordeling aan de verzekeraar).

    Deelannulering

    Als een reis voor meerdere personen geboekt is, en 1 of meer personen annuleren, is er sprake van een deelannulering. Bij een deelannulering kan het zijn dat de overige deelnemers meerkosten moeten betalen, omdat de bezetting in de accommodatie is veranderd en/of de vaste kosten over minder personen verdeeld worden.

    Annuleringsvoorwaarden groepsreizen

    Voor onze groepsreizen gelden, vanwege de aard van de reizen, afwijkende annuleringsvoorwaarden. Uiterlijk 5 weken voor vertrek zullen we beslissen of de geboekte groepsreis voldoende deelnemers heeft om plaats te vinden. Vanaf 4 weken voor vertrek geldt daarom een annuleringspercentage van 100%. Indien 5 weken voor vertrek echter het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt, zullen wij de reis niet door kunnen laten gaan. Op dat moment zullen we deelnemers hiervan op de hoogte stellen, de reis kosteloos annuleren en eventueel gedane betalingen retour storten.

    Wisselkoersen

    Indien de wisselkoersen die betrekking hebben op de reis tot 20 dagen voor vertrek substantieel gewijzigd zijn ten opzichte van het moment van boeking, hebben we het recht de prijs te verhogen met maximaal 8 %. Je kunt de reis dan niet kosteloos annuleren. Indien de gewijzigde wisselkoersen leiden tot een substantiële daling van de kosten heb je recht op een prijsverlaging. Zie ook artikel 5.4 en 5.5 van de ANVR reisvoorwaarden.

    Entreegelden

    In sommige reizen zijn entreegelden opgenomen. Deze worden als apart bedrag op de factuur vermeld. Het kan helaas soms voorkomen dat de entreegelden plotseling omhoog gaan. Wij hebben hier helaas geen invloed op, aangezien entreegelden voor bijvoorbeeld Nationale Parken door de overheid worden vastgesteld. Wij houden ons het recht voor de verhoging door te voeren.

    Duurzaam op reis

    Minder CO2-uitstoot
    Better Places is gestopt met het compenseren van de CO2-uitstoot van haar reizen. In plaats daarvan willen wij de CO2-uitstoot van onze reizen elk jaar met 5% verminderen. In ons actieplan voor een leefbare planeet lees je hoe we dat doen.

    Investeren in een leefbare planeet
    Voor elke reiziger die bij Better Places een reis boekt, investeren we een bedrag in projecten voor duurzame energie of biodiversiteit. De reizigers betaalt daarvoor niets extra. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de afstand die een reiziger aflegt en varieert van zeven euro tot vijfentwintig euro. De opbrengt investeren we in de energietransitie en in het behoud van de biodiversiteit. 

    Better holidays
    Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen nu voor jou bijzonder is, maar straks ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen. Of het nu gaat om vakanties waarbij je geniet van ongerepte natuur, de lokale cultuur beleeft, nieuwe mensen ontmoet of een heerlijk lokaal gerecht proeft; samen werken we aan vakanties die zorgen voor betere plekken en mooiere ervaringen. En daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzame ontwikkelingen op de bestemming. Voor jou als reiziger, maar ook voor de mensen die op de vakantiebestemming wonen.

    Bestrijd kindermisbruik, ook in het buitenland!

    Wij steunen actief de ANVR en Defence for Children – ECPAT in de bestrijding van kinderuitbuiting in vakantielanden. Wij nodigen jou uit met ons alert te zijn en vermoedens van kindermisbruik te melden op www.dontlookaway.nl, ook als dit begaan is in het buitenland! Meer informatie over het bestrijden van kindermisbruik is bij de reisleiding beschikbaar.

    Pakketreisovereenkomsten

    De combinatie van reisdiensten die je wordt aangeboden, is een pakketreis in de zin van Richtlijn (EU)2015/2302. Daarom kun je aanspraak maken op alle EU-rechten die voor pakketreizen gelden. Better Places B.V. is ten volle verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de volledige pakketreis.

    Bescherming van je gegevens

    Wij waarborgen en respecteren je privacy, door naleving van de Wet bescherming persoonsgegevens. Dit houdt in dat je persoonsgegevens slechts gebruikt worden voor het doel waarvoor ze bedoeld zijn en dat je persoonsgegevens door ons beschermd worden. Ieder ander gebruik van je persoonlijke gegevens, in het bijzonder de verkoop ervan aan derden, is uitdrukkelijk uitgesloten. Lees hier meer over onze privacyverklaring.