Steeds meer reizigers zijn bereid om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de impact van hun vliegreis. Uit de nieuwste duurzame enquête van Better Places blijkt dat 72% van de ondervraagden extra wil betalen voor de echte prijs van een vliegticket, dus inclusief klimaat- en milieuschade. Ook thuis én op reis maken zij steeds bewustere keuzes: van plantaardig eten tot kiezen voor de trein of een vakantie dichter bij huis.
Better Places ondervroeg 188 reizigers die in 2024 of begin 2025 een reis maakten. De uitkomsten sluiten aan bij de trend dat duurzaam reisgedrag steeds meer vanzelfsprekend wordt.
Reiziger vliegt vaak, maar wil wel bijdragen aan oplossing
Hoewel duurzaamheid belangrijk wordt gevonden, vliegt het grootste deel van de ondervraagden regelmatig.
- 37% stapte in de afgelopen 12 maanden 3 tot 4 keer in het vliegtuig.
- 20% vloog zelfs 5 keer of vaker.
- Slechts 11% gaf aan niet gevlogen te hebben.
Toch is de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen opvallend groot.
22% wil de volledige echte prijs betalen voor een vlucht. 50% wil een extra bedrag bijdragen, waarvan een derde zelfs €50 tot €150. Onder Europa-reizigers is 42% volledig bereid om het echte bedrag te betalen.
Opvallend is ook waar reizigers willen dat hun extra bijdrage naartoe gaat: 53% kiest voor herstel van natuur en biodiversiteit, slechts 17% wil investeren in innovatie binnen de luchtvaart.
Reizigers kiezen bewuster: dichterbij en plantaardiger
Respondenten die binnen Europa reizen, maken gemiddeld duurzamere keuzes dan verre reizigers. Ze gaan vaker met de trein of elektrische auto en kiezen bewust voor duurzame accommodaties. 60% van de Europa-reizigers zegt bewust dichterbij te blijven om CO₂-uitstoot te beperken. Ook opvallend: de helft van alle respondenten eet minder of geen vlees, vis of zuivel tijdens hun reis.
Toekomstplannen: minder vliegen, vaker binnen Europa
De bereidheid om reisgedrag aan te passen is groot: 40% van de ondervraagden wil de komende vijf jaar minder vaak vliegen. 27% geeft aan vaker binnen Europa te willen reizen.
Onder de Europa-reizigers liggen deze percentages zelfs nog hoger. Zij blijken het meest bereid om hun gedrag bewust bij te sturen, ook op de langere termijn.
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker
Waar vorig jaar nog 6% duurzaamheid ‘heel belangrijk’ vond op vakantie, is dat nu gestegen naar 10%. Het aantal reizigers dat dit als belangrijk ervaart, is gestegen van 53% naar 64%. Tegelijk ziet Better Places nog ruimte voor groei: thuis nemen klanten meer duurzame maatregelen dan op reis. Hier liggen kansen voor betere informatie en ondersteuning.
Samen werken aan impact
Oprichtster Saskia Griep: "De resultaten laten zien dat reizigers wíllen bijdragen. Niet omdat het moet, maar omdat het goed voelt. Ze willen de juiste keuzes maken, thuis en onderweg. Als reisorganisatie kunnen wij daarbij helpen. Door de impact inzichtelijk te maken, duurzame alternatieven aan te bieden en transparant te zijn over wat we samen bereiken."
Over het onderzoek
De data in dit onderzoek zijn verzameld op basis van een online enquête die is verstuurd naar 1.936 reizigers die in 2024 of begin 2025 op reis zijn geweest met Better Places. De enquête is ingevuld door 188 reizigers. Zij reisden naar landen als Spanje, Slovenië, Suriname, Costa Rica, Cuba en Tanzania.