Better Places stopt met CO2-compensatie. In plaats daarvan willen wij de CO2-uitstoot van onze reizen elk jaar met 5% verminderen. Omdat vliegen veel te goedkoop is, leggen wij onszelf een vrijwillige CO2-belasting op. Dat geld investeren we in de energietransitie. Hier lees je waarom we zijn gestopt met CO2-compensatie en wat we wel doen.

Hoe werkt CO2-compensatie?

In 2016 was Better Places de eerste Nederlandse reisorganisatie die de CO2-uitstoot van al haar reizen compenseerde, inclusief de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken. Bij CO2-compensatie zorg je ervoor dat er ergens anders net zoveel CO2 wordt bespaart als dat je met jouw actie veroorzaakt. Wanneer je een organisatie betaalt om jouw vlucht te compenseren, kopen zij van dat geld emissiereductiecertificaten van duurzame projecten in het buitenland. Dat kan bijvoorbeeld een project zijn waarbij voor elk certificaat een aantal bomen worden geplant of schone kooktoestellen worden uitgedeeld. Zo zorgen deze projecten ervoor dat er evenveel CO2 bespaard wordt als dat jouw vlucht oplevert. Maar werkt het wel zo? Met compenseren maak je de uitstoot tenslotte niet ongedaan. 

Waarom wij zijn gestopt met CO2-compensatie

Uit onderzoek is gebleken dat compensatieprojecten weinig effect hebben. Kooktoestellen worden na een jaar niet meer gebruikt of gingen kapot. Aangeplante bomen doen er veel te lang over om de CO2 te compenseren en bovendien is het moeilijk meetbaar hoeveel CO2 ze daadwerkelijk uit de lucht halen. Bovendien is de uitstoot al in de lucht. Een bijkomend probleem van CO2-compensatie is dat je het valse gevoel krijgt dat je gewoon kunt blijven vliegen zoals je gewend bent. Je maakt de veroorzaakte vervuiling tenslotte weer goed. Kortom; CO2-compenseren is geen oplossing. We moeten minder vervuilen en dus minder vliegen. 

CO2-compensatie leidt af van de echte oplossing: minder vliegen. Hier lees je meer over de bezwaren tegen het compenseren van je uitstoot.

Reduceren in plaats van compenseren

Minder vliegen móet. Het is niet leuk, maar wel noodzakelijk als we de klimaatdoelen van Parijs willen halen. Ons plan is om de CO2-uitstoot van al onze reizen elk jaar met 5% te verminderen. In 2030 willen we 55% onder het niveau van 2019 zitten. Hoe we dat doen? Tot wel 90% van de totale CO2-uitstoot van een vakantie buiten Europa wordt veroorzaakt door de vlucht van en naar een bestemming. Daar valt dus ook de grootste winst te halen. Sinds 2019 bieden we vakanties in Europa aan die net zo bijzonder en avontuurlijk zijn als wat je verwacht van een verre bestemming, maar dan dichter bij huis. En altijd bereikbaar met de trein. In ons Actieplan voor het Klimaat lees je wat we allemaal doen om onze uitstoot te verlagen.

CO2-compensatie is geen oplossing. Gelukkig zijn er een hoop andere dingen die je kunt doen om de CO2-uitstoot van je vakantie zoveel mogelijk te verkleinen.

Vrijwillige CO2-belasting

Omdat we van mening zijn dat vliegen veel te goedkoop is, leggen we onszelf sinds 2017 een vrijwillige CO2-belasting op, die elk jaar hoger wordt. In 2022 is dat 15 euro per reiziger buiten Europa en 6 euro per reiziger binnen Europa. De opbrengst van deze vliegtaks investeren we in duurzame energieprojecten via crowdfundingplatform Lendahand.