
Bij Better Places geloven we dat bewuster reizen begint met eerlijkheid over de klimaatimpact. Daarom brengen we voor al onze reizen de volledige uitstoot in kaart met behulp van het Travel Impact Model (TIM). Binnenkort krijgt dit model een belangrijke update: ook het effect van condensstrepen (contrails) wordt dan meegenomen. Maar waarom is dat belangrijk voor jou als reiziger?
Wat zijn contrails precies?
Contrails zijn de witte strepen die je vaak achter vliegtuigen ziet. Ze lijken onschuldig, maar hebben volgens wetenschappers een veel grotere impact op het klimaat dan je misschien denkt. Contrails ontstaan wanneer warme lucht uit vliegtuigmotoren afkoelt en bevriest rond kleine roetdeeltjes in de lucht. Soms verdwijnen deze strepen snel, maar onder bepaalde weersomstandigheden blijven ze hangen en vormen wolken die warmte vasthouden. Zo dragen ze bij aan extra opwarming van de aarde. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat contrails gemiddeld net zoveel of zelfs meer bijdragen aan klimaatverandering dan de CO2-uitstoot van de vlucht zelf. Dit betekent dat de totale klimaatimpact van jouw vlucht aanzienlijk groter kan zijn dan je nu nog denkt.
Waarom is dit belangrijk voor jou?
Tot nu toe namen de meeste modellen het contrail-effect niet mee. Daardoor was het lastig om echt duurzame keuzes te maken. Met de uitbreiding van het Travel Impact Model verandert dat. Vluchten krijgen straks een zogenaamd ‘contrail risk’, dat aangeeft hoe groot de kans is dat een vlucht contrails achterlaat. Dit hangt af van route, hoogte en zelfs het tijdstip van vliegen. Als reiziger kun je dan nóg bewustere keuzes maken. Bijvoorbeeld door te kiezen voor directe vluchten overdag in plaats van nachtvluchten met tussenstops, aangezien nachtelijke vluchten vaker contrails veroorzaken. Zo kun je zelf de klimaatimpact van je reis verlagen.
Ben je toch van plan om met het vliegtuig te gaan? Gebruik dan Skyscanner om de vlucht met de laagste klimaatimpact te vinden. Zo maak je altijd een bewuste keuze.
Hoe gebruiken wij deze kennis bij Better Places?
Als duurzame reisorganisatie vinden we deze update enorm waardevol. Dankzij het vernieuwde Travel Impact Model geven we straks nog beter inzicht in de klimaatimpact van elke reis op onze website. Dat helpt ons om verantwoorde alternatieven aan te bieden, zoals reizen per trein of duurzame routes zonder overstappen. We blijven ons inzetten om reizen mogelijk te maken met zo min mogelijk negatieve en zoveel mogelijk positieve impact voor mens en planeet. Transparantie over de echte gevolgen van reizen hoort daar volledig bij. Meer weten over alle klimaateffecten van vliegen? Lees dan ook onze blog over andere klimaateffecten van vliegen.
Veelgestelde vragen
Wat is het Travel Impact Model?
Het Travel Impact Model (TIM) is een transparant emissieberekeningsmodel, ontwikkeld door Google, dat gebruikmaakt van openbare en licentieerbare datasets. Het model berekent nauwkeurig de volledige uitstoot van vluchten, waaronder CO₂-emissies en andere klimaateffecten zoals contrails. Bij Better Places gebruiken we TIM om reizigers te informeren en duurzamere keuzes mogelijk te maken.
Wat zijn de andere klimaateffecten van vliegen?
Naast CO₂ en contrails veroorzaken vliegtuigen ook uitstoot van stikstofoxiden (NOx), waterdamp en aerosolen. Deze stoffen beïnvloeden het klimaat doordat ze wolkenvorming en chemische reacties in de atmosfeer stimuleren, waardoor extra opwarming ontstaat.
Wat is het belangrijkste verschil tussen broeikasgassen en andere klimaatopwarmende effecten van vliegen?
Broeikasgassen zoals CO₂ blijven lang in de atmosfeer aanwezig en veroorzaken langdurige opwarming. Andere effecten, zoals contrails en stikstofoxiden, hebben een kortere levensduur maar kunnen lokaal en op korte termijn krachtigere opwarming veroorzaken.
Wat zijn de belangrijkste broeikasgassen die vrijkomen bij vliegen?
De belangrijkste broeikasgassen bij vliegen zijn koolstofdioxide (CO₂), stikstofoxiden (NOx) en waterdamp. CO₂ is daarbij het meest prominente broeikasgas, verantwoordelijk voor het grootste deel van de langdurige klimaatimpact van vliegen.