Vliegen is slecht voor het milieu. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar het maakt nogal wat uit of je naar de andere kant van de wereld vliegt, of naar een bestemming dichtbij huis. De CO2e-uitstoot van een vlucht naar Chili is bijna twintig keer zo hoog als die van een vlucht naar Schotland. Op de korte afstanden kan het lonen om te kiezen voor een alternatief: de trein of auto. Duurzamer reizen is niet zo zwart-wit als wel of niet vliegen. Door de klimaatimpact van onze reizen in kaart te brengen, hopen we je te inspireren om niet minder, maar anders te reizen.

Bij vliegtuigen komen ook andere schadelijke stoffen vrij, zoals stikstofoxiden en waterdamp. Om deze schadelijke broeikasgassen mee te kunnen nemen in een berekening, worden ze omgerekend naar CO2-equivalenten (CO2e). Één CO2e staat gelijk aan het effect dat de uitstoot van één kilogram CO2 heeft.

Klimaatimpact van onze reizen

Het liefst maken we elk jaar een verre reis. Tanzania, Indonesië, Colombia... de hele wereld staat op ons wensenlijstje. Helaas heeft het reizen naar die verre bestemmingen een enorme impact op het klimaat. Je móet tenslotte wel met het vliegtuig om er te komen. Een retourvlucht naar Indonesië veroorzaakt in totaal gemiddeld 7031kg CO2e per persoon. Om dat te compenseren moet je achtenhalf jaar veganistisch eten. Maak je elk jaar zo'n verre reis? Er is geen actie groot genoeg om je persoonlijke CO2-uitstoot enigszins in balans te brengen. Geen zorgen. We zijn er niet om je te vertellen dat je niet meer op vakantie mag. Maar we willen je wel inspireren om minder vaak een verre reis te maken en je hoofdvakantie ook eens dichterbij huis te zoeken. Je maakt een enorm verschil wanneer je na een vakantie Thailand eens kiest voor een rondreis door Schotland. Kijk maar eens naar deze infographic.

De klimaatimpact van onze reizen

Stikstof en geluidsoverlast door vliegtuigen

CO2-uitstoot is de meest voor de hand liggende reden om minder vaak en minder ver te vliegen. Er zijn meer redenen om eens wat vaker voor alternatief vervoer te kiezen. Door het grote aantal vliegtuigen dat elke dag vanaf Schiphol opstijgt en landt, komen er enorme hoeveelheden stikstof en ultrafijnstof vrij. Die kleine deeltjes dwarrelen neer in de omgeving van het vliegveld. De meeste onderzoeken naar de gezondheidseffecten van lucht- en milieuvervuiling rondom Schiphol lopen nog. We weten in elk geval wel dat het nadelig is voor de natuur en biodiversiteit. Dan is er nog de geluidsoverlast die vliegtuigen veroorzaken. Meer dan één op de tien Nederlanders ervaart ernstige hinder door de luchtvaart. Ernstige geluidsoverlast zorgt voor klachten als slaapverstoring, stress, psychische aandoeningen en hart- en vaatziekten.

Minder vliegen maakt uit

Soms lijkt het alsof vliegen nou eenmaal iets is wat we allemaal doen. Niets is minder waar. Onderzoek laat zien dat tachtig procent van de wereldbevolking nog nooit in een vliegtuig heeft gezeten. Al die vervuilende vluchten worden gemaakt door een relatief klein groepje mensen. Meestal zijn dat bewoners uit de meest welvarende landen, zoals Nederland. Paradoxaal genoeg zijn het juist de niet-vliegers in de armste landen die als eerste te maken krijgen met de gevolgen van klimaatverandering. Het goede nieuws? Omdat je als (veel)vlieger deel uitmaakt van een relatief kleine groep, is het effect van jouw keuze om minder vaak te vliegen veel groter dan je misschien denkt. 

Positieve impact van reizen

Helemaal niet meer vliegen klinkt als de beste oplossing. Toch is het niet zo simpel. Ongeveer eentiende van de wereldbevolking is voor zijn of haar inkomen afhankelijk van het toerisme. Zonder reizigers hebben zij geen inkomen en dus geen geld voor eten, drinken, medische zorg en educatie. Juist op veel verre bestemmingen brengt het toerisme veel goeds, mits het op de juiste manier gebeurt. De industrie zorgt niet alleen voor werkgelegenheid. Doordat toeristen betalen om natuurgebieden te bezoeken en wilde dieren te zien, worden deze beschermd en behouden. Het toerisme is een middel om bijzondere culturen te beschermen en werelderfgoed te onderhouden. De Verenigde Naties noemen het toerisme niet voor niets als middel om zeven van de zeventien ontwikkelingsdoelen te helpen realiseren.

Niet minder, maar anders reizen

Bij het kiezen van je volgende vakantieland is het belangrijk dat je nagaat waar je precies naar op zoek bent. Droom je van een safari waarbij je oog in oog staat met wilde leeuwen en uren op zoek gaat naar de zeldzame witte neushoorn? Dan is Tanzania je beste optie. Heb je vooral behoefte aan lekker luieren op een tropisch strand? Dan kun je beter kiezen voor Kroatië dan voor Thailand. Beide landen hebben waanzinnig mooie stranden, een aangenaam zonnetje en betaalbare cocktails. Het grote verschil? Zo'n 5,5 ton aan schadelijke broeikasgassen. Voor een mooie wandeltocht in de ruige natuur hoef je ook niet naar de andere kant van de wereld te vliegen. Roemenië, Bulgarije en Zweden hebben waanzinnig mooie natuurparken, waar je uren kunt verdwalen. Daar hoef je de Atlantische Oceaan niet voor over te steken.

Verschil tussen vliegtuig, auto en trein

Reis je binnen Europa, dan valt er vaak ook nog te kiezen hoe je er komt. Kies je voor het vliegtuig, de auto of de trein? De trein is altijd de meest duurzame optie. Maar soms duurt de reis zo lang of is de route zo ingewikkeld, dat je liever met de auto of het vliegtuig gaat. Het verschil in uitstoot van broeikasgassen tussen de auto en het vliegtuig is minder groot dan je misschien denkt. Reis je in je eentje per auto, dan kan het zijn dat dezelfde reis in een vol vliegtuig minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Zit er ook iemand op de bijrijdersstoel, dan is de auto meestal voordeliger qua uitstoot. Maar ook comfort en reisduur zijn belangrijk bij het kiezen van het vervoersmiddel. Om je een beter beeld te geven vergelijken we de CO2-uitstoot van de trein, auto en het vliegtuig naar verschillende landen in Europa.

Wil je toch een verre reis maken?

Ben je nieuwsgierig naar de eeuwenoude Mayacultuur? Of heb je altijd al eens de Mount Everest met eigen ogen willen zien? Dan zul je het buiten Europa moeten zoeken. Dat is niet erg. Integendeel. Zorg er in elk geval voor dat jouw rondreis de vervuilende vlucht waard is. Dat doe je door zo lang mogelijk op reis te gaan en door te reizen met een positieve impact. Je zorgt ervoor dat de lokale bewoners, deeconomie en de natuur zoveel mogelijk profiteren van jouw komst. Het jaar daarop ga je weer voor een bestemming met een kleinere impact op het klimaat.

In onderstaande tabel kun je precies zien hoeveel CO2e-uitstoot de retourvlucht gemiddeld per persoon veroorzaakt naar alle bestemmingen in ons aanbod.

De klimaatimpact van onze reizen

Bestemming Totaal CO2e in kg CO2 in kg Andere broeikas gassen in kg
Schotland 375 166 208
Tsjechië 385 168 217
Slovenië 538 217 321
NW-Spanje 583 229 354
NO-Spanje 585 230 356
Oost-Zweden 598 235 363
Kroatië 628 242 386
Midden-Spanje 669 254 415
Montenegro 746 281 465
Kosovo 779 292 488
Noord-Macedonië 809 301 508
Bulgarije 847 314 533
Moldavië 862 318 544
Sicilië 865 319 546
Roemenië 907 336 571
Marokko 1054 381 673
Jordanië 1457 512 944
Armenië 1584 556 1028
Georgië 1794 633 1161
Kaapverdië 2130 737 1393
Oezbekistan 2280 788 1491
Kirgizië 2422 836 1586
Oeganda 3123 1072 2051
Ladakh 3242 1112 2130
Mongolië 3346 1146 2200
Canada 3493 1194 2299
Nepal 3546 1213 2333
Tanzania 3609 1234 2375
Bhutan 3740 1278 2462
Suriname 3823 1305 2518
Cuba 4042 1379 2663
Jamaica 4152 1416 2737
Zuid-Afrika 4241 1441 2800
Panama 4346 1478 2868
China 4454 1516 2937
Sri Lanka 4474 1523 2951
Namibië 4492 1529 2963
Peru 4617 1566 3051
Colombia 4642 1579 3063
Madagaskar 4838 1645 3193
Costa Rica 4922 1673 3249
Laos 4935 1677 3258
Guatemala 4939 1679 3260
Vietnam 5128 1742 3386
Cambodja 5247 1782 3465
Ecuador 5256 1785 3471
Mexico 5483 1865 3618
Thailand 6201 2108 4092
Maleisisch Borneo 6376 2160 4216
Argentinië 6760 2288 4472
Indonesië 7031 2379 4652
Chili 7249 2452 4797

Bron : Atmosfair