Je gaat naar Sicilië op vakantie? Wat een heerlijk vooruitzicht. Nu is de vraag; hóe ga je naar het Italiaanse eiland? Neem je de trein? Ga je met de auto? Of toch lekker makkelijk met het vliegtuig? Het is mooi als je zo duurzaam mogelijk naar Sicilië reist. Maar wat is nou eigenlijk beter, en waarom is dat zo? Wij helpen je op weg en zetten de CO2e-uitstoot van alles opties voor je vervoer naar Sicilië op een rij.
Vervoer naar Sicilië
- Zoveel CO2e-uitstoot veroorzaakt je vervoer naar Sicilië
- Naar Sicilië met een elektrische auto
- Vliegen met een chartervlucht of lijnvlucht?
- Directe vlucht of overstappen?
Retour Amsterdam-Catania uitstoot per persoon per vervoersmiddel
De CO2e-uitstoot van je reis naar Sicilië
Twijfel je tussen de trein, auto of het vliegtuig voor je reis naar Sicilië? In de infographic zie je dat de CO2e-uitstoot wanneer je met de auto gaat bijna het dubbele is van dezelfde reis met het vliegtuig. Met een afstand van zo'n 2500 kilometer is dat niet zo verrassend. Wacht nog even met het boeken van je vliegticket. Want de reis door de lucht is niet per se beter voor het milieu. De grootste vervuiling van het vliegtuig komt door de uitstoot van andere broeikasgassen, zoals stikstofoxiden en waterdamp. Doordat deze gassen op grote hoogte worden uitgestoten hebben ze een versterkt effect op de opwarming van de aarde. Reis je met minimaal twee personen? Dan is reizen met de auto een betere keuze dan het vliegtuig.
Reizen met een elektrische auto
Door de grote afstand is ook de CO2e-uitstoot van de auto vrij hoog. Die kun je verlagen door met een elektrische auto te reizen. In Europa vind je steeds meer laadpunten langs de snelweg en bij hotels. Hoewel het aantal laadpalen in Italië zelf nog niet enorm groot is, kun je met een beetje planning prima elektrisch rijden. Op Sicilië zelf zijn de afstanden tussen laadpalen zo klein dat je niet bang hoeft te zijn om met een lege batterij langs de weg te eindigen.
hier meer over de mogelijkheden.
Ga je met de elektrische auto naar Italië? LeesMet de trein naar Sicilië
Heb je geen elektrische auto en wil je wel zo duurzaam mogelijk naar Sicilië? Dan is de trein een goede optie. De uitstoot voor een treinreis naar het zuidelijke eiland is maar 56kg CO2e per persoon. Dat is niets in vergelijking met het vliegtuig! Oké, met zo'n 34 uur op het spoor doe je er wel lang over. Maar met de nachttrein en een mooie stop onderweg, wordt het verplaatsen juist onderdeel van je reis. Wat denk je van een dagje Turijn?
met de trein naar Sicilië kan gaan. Ga je met de trein naar Sicilië? Boek je treinkaartje via de The Train Traveller en zij doen al het uitzoekwerk voor je. Dat is wel zo makkelijk!
Veruit het grootste deel van de CO2e-uitstoot van reizen wordt veroorzaakt door vliegen. De grootste klapper maak je dus door te kiezen voor de trein. Hier lees je hoe jeHoeveel CO2e-uitstoot is dat eigenlijk?
865kg, 530kg, 56kg CO2e... Het zijn een hoop getallen die voor veel mensen niet zoveel zeggen. Om een idee te krijgen hoeveel vervuiling je reis naar Sicilië werkelijk veroorzaakt, vergelijken we uitstoot met andere, dagelijkse vormen van CO2e verbruik. Zoals je kan zien, veroorzaakt een retourtje Amsterdam-Catania 865kg CO2e*. Daarvan kun je 388 wasjes draaien en drogen. Voor een gemiddeld Nederlands huishouden komt dat neer op tweeënhalf jaar wassen en drogen. Wil je 865kg CO2e compenseren in je dagelijkse leven? Dan kun je ervoor kiezen om een jaar lang uitsluitend veganistisch te eten.
*865kg CO2e is de uitstoot van 319kg CO2 plus 546kg aan andere schadelijk broeikasgassen. Om de uitstoot van andere schadelijk broeikasgassen mee te nemen in een berekening, worden ze omgerekend naar CO2-equivalenten (CO2e). Één kilogram CO2e staat gelijk aan het effect dat de uitstoot van 1 kilogram CO2 heeft.
Amsterdam-Catania vs Amsterdam-Havana per vliegtuig
Toch met het vliegtuig naar Sicilië?
Vind je de treinreis echt te lang? Of ga je liever niet met de auto op vakantie? Wie met het vliegtuig op vakantie gaat, kan ook op andere punten de uitstoot van CO2e minimaliseren. Zo is kiezen voor een vakantie in Europa in plaats van een verre reis al een enorme winst aan CO2e besparing. Vlieg je naar dat andere zonnige eiland Cuba, dan veroorzaak je ruim vijf keer zoveel CO2e-uitstoot. Bovendien heeft de hoogte waarop je vliegt ook invloed op de schadelijkheid van je vlucht: hoe hoger je vliegt hoe sterker het broeikaseffect. Bij korte vluchten vlieg je meestal lager dan bij lange vluchten. Het is daarom een goed idee om niet elk jaar een intercontinentale reis te maken, maar ook eens te kiezen voor een vakantie dichter bij huis.
Amsterdam-Catania chartervlucht vs lijnvlucht
Chartervlucht of lijnvlucht?
Bij het boeken van je vlucht kun je ook een verschil maken. Zo is de negatieve impact van een chartervlucht lager dan die van een lijnvlucht. Een chartervlucht vliegt niet volgens een vastgesteld tijdschema en heeft daardoor een hogere bezettingsgraad. Bovendien hebben chartervluchten meestal geen optie voor business class en dus extra ruimte voor meer stoelen. Hoe meer passagiers, hoe lager de gemiddelde uitstoot per reiziger. Kies je voor een chartervlucht in plaats van een lijnvlucht, dan bespaar je 82kg CO2e. Die besparing is net zo hoog als een jaar lang twee keer per week vegetarisch eten.
Directe vlucht of overstappen?
Vluchtroutes met overstap zijn vaak goedkoper. Maar ze veroorzaken ook een stuk meer overlast en vervuiling. Het opstijgen en landen zijn de momenten waarop de meeste CO2e vrijkomt. De schadelijke stoffen veroorzaken ook luchtvervuiling in de directe omgeving en het lawaai zorgt voor geluidsoverlast voor de mensen en dieren die er leven. En zeg nou zelf; zo'n overstap is een hoop onnodig gedoe en echt een verspilling van je tijd. Een directe vlucht is dus beter voor iedereen.
Actieplan voor Klimaat. Daarin beloven wij onze CO2e-uitstoot met 55% te verminderen in 2030 ten opzicht van 2019.
Het terugdringen van de CO2e-uitstoot van onze reizen is onderdeel van onsBronnen bij de berekeningen
- De CO2e-uitstoot berekenen we met de tool van Atmosfair
- De CO2e-uitstoot van de auto en trein berekenen we met de app van Green Tickets
- Voor de CO2e-vergelijking gebruiken we gegevens van Milieu Centraal, 'How Bad Are Bananas' van Mike Berners-Lee (herziene druk, 2020) en 'De Verborgen Impact' van Babette Porcelijn (2017)