Wat is beter? Met de auto, trein of met het vliegtuig naar Spanje? En waarom is het ene vervoersmiddel beter dan het andere? Dieseltreinen en auto's zijn ook heel vervuilend. Toch? Een duurzame vakantie plannen is niet bepaald rechttoe rechtaan. Daar komt een hoop bij kijken. Om je het uitzoekwerk te besparen, zetten wij alle opties voor jouw reis naar Spanje, inclusief de CO2e-uitstoot per vervoersmiddel op een rij.
Met de auto, trein of het vliegtuig naar Spanje
- Zoveel CO2e-uitstoot veroorzaakt een retourtje Spanje
- Naar Spanje met een elektrische auto
- Chartervlucht of lijnvlucht?
- Directe vlucht of overstappen?
Retour Amsterdam - Madrid: uitstoot per persoon per vervoersmiddel (kg CO2e)
(Elektrische) auto o.b.v. 2 personen per auto
Bron: Greentripper & Google Flights
De CO2e-uitstoot van je reis naar Spanje
Sta je op het punt om een reis naar Spanje te boeken, maar twijfel je nog over het vervoer ernaartoe? Reis je de ruim 1700 kilometer met de auto? Dan is je CO2e-uitstoot hoger dan wanneer je dezelfde reis maakt met het vliegtuig. Toch is de klimaatimpact van het vliegtuig aanzienlijk groter. De toestellen stoten namelijk ook andere schadelijke broeikasgassen uit, die de opwarming van de aarde verder versnellen.
Heb je een elektrische auto? Dan zit je helemaal goed. Je rijdt zo goed als CO2e-neutraal naar Spanje. In Europa vind je steeds meer laadpunten langs de snelweg en bij hotels. In Spanje zelf is het netwerk van openbare laadpunten nog niet dekkend. Het is dus belangrijk dat je goed voorbereid op weg gaat. Met de Chargemap app kun je precies zien waar je jouw auto kan opladen.
Wil je een echt duurzame keuze maken? Dan reis je met de trein. Per persoon veroorzaak je zo'n 16kg CO2e. Dat is minder dan eentiende aan schadelijke stoffen die vrijkomen wanneer je kiest voor het vliegtuig.
met de trein naar Spanje kan gaan. Ga je met de trein naar Spanje? Boek je treinkaartje via de The Train Traveller en zij doen al het uitzoekwerk voor je. Dat is wel zo makkelijk!
Veruit het grootste deel van de CO2e-uitstoot van reizen wordt veroorzaakt door vliegen. De grootste klapper maak je dus door te kiezen voor de trein. Hier lees je hoe jeHoeveel CO2e-uitstoot is dat eigenlijk?
Leuk al die cijfertjes. Maar hoeveel schadelijke stoffen veroorzaak je eigenlijk als je 669kg CO2e uitstoot? Om daar antwoord op te geven is het handig om te weten waar je de uitstoot van jouw reis naar Spanje mee kan vergelijken. 669kg CO2e is net zoveel als vier maanden woon- en werkverkeer in een middenklasse auto. Nog een vergelijking; de gemiddelde Ethiopiër veroorzaakt in totaal, over een heel jaar, minder CO2e dan deze retourvlucht, namelijk 560kg CO2e per persoon. Als we onder de 1,5 graden opwarming willen blijven, dan is het persoonlijke CO2e-budget van elke wereldbewoner 1500kg per jaar. Oei! Met een retourvlucht naar Madrid zit je al bijna op de helft. Toch maar beter met de trein op vakantie!
Toch met het vliegtuig naar Spanje?
Ga je toch met het vliegtuig op vakantie? Dan zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen om de uitstoot van schadelijke broeikasgassen te minimaliseren. Het maakt bijvoorbeeld nogal wat uit hoe ver je vliegt. De totale uitstoot van een retourvlucht naar Peru is 5771kg CO2e per persoon. Je kan ook kiezen voor een vergelijkbare bestemming dichter bij huis. Bijvoorbeeld Spanje. Dan is de uitstoot van je retourvlucht achtenhalf keer zo laag. Het verschil is ruim vijf ton CO2e per persoon! Bovendien heeft de hoogte waarop je vliegt een groot effect op de schadelijkheid van je vlucht. Hoog in de atmosfeer is het broeikaseffect soms wel vijf keer sterker. Op lange afstanden vlieg je meestal hoger dan bij korte vluchten en is de klimaatimpact dus veel groter. Het loont dus om dichterbij huis op vakantie te gaan. Ook als je met het vliegtuig gaat.
Retour Amsterdam - Bilbao: uitstoot per persoon per airline (kg CO2e)
Charter of lijnvlucht?
Het type vlucht dat je kiest maakt ook uit voor de CO2e-uitstoot van je reis. Zo is de impact van een chartervlucht (dat zijn vluchten die niet volgens een vastgesteld tijdschema vliegen) vaak lager. Bij een chartervlucht is de bezetting hoger en is er meestal geen business class. Er gaan dus veel meer mensen in een vliegtuig. Retour naar Spanje komt de uitstoot van een chartervlucht neer op gemiddeld 605kg CO2e* en van een lijnvlucht 669kg CO2e per persoon. Dat scheelt 64kg CO2e per persoon. Het loont dus om te kijken of er ook een chartervlucht naar jouw bestemming gaat.
*Om de andere schadelijke broeikasgassen, zoals stikstofoxiden en waterdamp, mee te kunnen nemen in een berekening, worden ze omgerekend naar CO2e-equivalenten (CO2e). Eén CO2e staat gelijk aan het effect dat de uitstoot van 1 kilogram CO2e heeft.
Directe vlucht of een tussenstop?
Je kunt de CO2e-uitstoot van je vlucht ook minimaliseren door te kiezen voor een directe vlucht, in plaats van een route waarbij je moet overstappen. Het landen en opstijgen zijn de momenten waarop het meeste wordt uitgestoten. Bovendien zorgt het opstijgen en landen voor veel overlast voor omwonenden en de natuur rondom het vliegveld. Het lawaai en de luchtvervuiling zijn schadelijk voor de gezondheid en de leefomgeving. Een directe vlucht is minder belastend voor het milieu dan een vliegreis met een tussenlanding.
Actieplan voor Klimaat. Daarin beloven wij onze CO2e-uitstoot met 55% te verminderen in 2030 ten opzicht van 2019.
Het terugdringen van de CO2e-uitstoot van onze reizen is onderdeel van onsBronnen bij de berekeningen
- De CO2e-uitstoot berekenen we met de tool van Atmosfair
- De CO2e-uitstoot van de auto en trein berekenen we met de app van Green Tickets
- Voor de CO2e-vergelijking gebruiken we gegevens van Milieu Centraal, 'How Bad Are Bananas' van Mike Berners-Lee (herziene druk, 2020) en 'De Verborgen Impact' van Babette Porcelijn (2017)