Met de auto, trein of het vliegtuig naar Spanje

  • Zoveel CO2-uitstoot veroorzaakt een retourtje Spanje
  • Naar Spanje met een elektrische auto
  • Chartervlucht of lijnvlucht?
  • Directe vlucht of overstappen?
Amsterdam-Madrid uitstoot per persoon per vervoersmiddel

Auto o.b.v. 2 personen

De CO2-uitstoot van je reis naar Spanje

Sta je op het punt om een reis naar Spanje te boeken, maar twijfel je nog over het vervoer ernaartoe? Reis je de ruim 1700 kilometer met de auto? Dan is je CO2-uitstoot hoger dan wanneer je dezelfde reis maakt met het vliegtuig. Toch is de klimaatimpact van het vliegtuig aanzienlijk groter. De toestellen stoten namelijk ook andere schadelijke broeikasgassen uit, die de opwarming van de aarde verder versnellen. Reis je met minimaal twee personen naar Spanje? Dan kun je beter met de auto naar Madrid, dan met het vliegtuig.
Heb je een elektrische auto? Dan zit je helemaal goed. Je rijdt zo goed als CO2-neutraal naar Spanje. In Europa vind je steeds meer laadpunten langs de snelweg en bij hotels. In Spanje zelf is het netwerk van openbare laadpunten nog niet dekkend. Het is dus belangrijk dat je goed voorbereid op weg gaat. Met de Chargemap app kun je precies zien waar je jouw auto kan opladen.

Wil je een echt duurzame keuze maken? Dan reis je met de trein. Per persoon veroorzaak je zo'n 54kg CO2. Dat is minder dan eentiende aan schadelijke stoffen die vrijkomen wanneer je kiest voor het vliegtuig.

Veruit het grootste deel van de CO2-uitstoot van reizen wordt veroorzaakt door vliegen. De grootste klapper maak je dus door te kiezen voor de trein. Hier lees je hoe je met de trein naar Spanje kan gaan. Ga je met de trein naar Spanje? Boek je treinkaartje via de The Train Traveller en zij doen al het uitzoekwerk voor je. Dat is wel zo makkelijk!

Hoeveel CO2-uitstoot is dat eigenlijk?

Leuk al die cijfertjes. Maar hoeveel schadelijke stoffen veroorzaak je eigenlijk als je 669kg CO2 uitstoot? Om daar antwoord op te geven is het handig om te weten waar je de uitstoot van jouw reis naar Spanje mee kan vergelijken. 669kg CO2 is net zoveel als vier maanden woon- en werkverkeer in een middenklasse auto. Nog een vergelijking; de gemiddelde Ethiopiër veroorzaakt in totaal, over een heel jaar, minder CO2 dan deze retourvlucht, namelijk 560kg CO2 per persoon. Als we onder de 1,5 graden opwarming willen blijven, dan is het persoonlijke CO2-budget van elke wereldbewoner 1500kg per jaar. Oei! Met een retourvlucht naar Madrid zit je al bijna op de helft. Toch maar beter met de trein op vakantie!

Ben je benieuwd hoe we de berekening van de CO2-uitstoot van je reis naar Spanje maken? Hier lees je precies welke rekenmethodes en tools we gebruiken bij het berekenen van de CO2-uitstoot per vervoersmiddel.

Amsterdam-Madrid vs Amsterdam-Lima per vliegtuig

Toch met het vliegtuig naar Spanje?

Ga je toch met het vliegtuig op vakantie? Dan zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen om de uitstoot van schadelijke broeikasgassen te minimaliseren. Het maakt bijvoorbeeld nogal wat uit hoe ver je vliegt. De totale uitstoot van een retourvlucht naar Peru is 5771kg CO2 per persoon. Je kan ook kiezen voor een vergelijkbare bestemming dichter bij huis. Bijvoorbeeld Spanje. Dan is de uitstoot van je retourvlucht achtenhalf keer zo laag. Het verschil is ruim vijf ton CO2 per persoon! Bovendien heeft de hoogte waarop je vliegt een groot effect op de schadelijkheid van je vlucht. Hoog in de atmosfeer is het broeikaseffect soms wel vijf keer sterker. Op lange afstanden vlieg je meestal hoger dan bij korte vluchten en is de klimaatimpact dus veel groter. Het loont dus om dichterbij huis op vakantie te gaan. Ook als je met het vliegtuig gaat.

Amsterdam-Madrid chartervlucht vs lijnvlucht

Charter of lijnvlucht?

Het type vlucht dat je kiest maakt ook uit voor de CO2-uitstoot van je reis. Zo is de impact van een chartervlucht (dat zijn vluchten die niet volgens een vastgesteld tijdschema vliegen) vaak lager. Bij een chartervlucht is de bezetting hoger en is er meestal geen business class. Er gaan dus veel meer mensen in een vliegtuig. Retour naar Spanje komt de uitstoot van een chartervlucht neer op gemiddeld 605kg CO2e* en van een lijnvlucht 669kg CO2e per persoon. Dat scheelt 64kg CO2e per persoon. Het loont dus om te kijken of er ook een chartervlucht naar jouw bestemming gaat.

*Om de andere schadelijke broeikasgassen, zoals stikstofoxiden en waterdamp, mee te kunnen nemen in een berekening, worden ze omgerekend naar CO2-equivalenten (CO2e). Één CO2e staat gelijk aan het effect dat de uitstoot van 1 kilogram CO2 heeft.

Directe vlucht of een tussenstop?

Je kunt de CO2-uitstoot van je vlucht ook minimaliseren door te kiezen voor een directe vlucht, in plaats van een route waarbij je moet overstappen. Het landen en opstijgen zijn de momenten waarop het meeste wordt uitgestoten. Bovendien zorgt het opstijgen en landen voor veel overlast voor omwonenden en de natuur rondom het vliegveld. Het lawaai en de luchtvervuiling zijn schadelijk voor de gezondheid en de leefomgeving. Een directe vlucht is minder belastend voor het milieu dan een vliegreis met een tussenlanding.

Het terugdringen van de CO2-uitstoot van onze reizen is onderdeel van ons Actieplan voor Klimaat. Daarin beloven wij onze CO2-uitstoot met 55% te verminderen in 2030 ten opzicht van 2019.

Bronnen bij de berekeningen