Lokale ervaringen Nepal

Inzamelingsacties

Better Places heeft samen met reisorganisatie MiCuba het platform We support local tourism opgezet. Per land is de hulpbehoefte anders en dus hebben we onze reisexperts gevraagd om op hun eigen bestemming acties op te zetten. Met deze acties bieden we steun aan de mensen die het hardst getroffen zijn door de coronacrisis. Kijk welke acties er lopen en hoe jij kunt helpen. Dat kan bijvoorbeeld door een donatie te doen of door een virtuele workshop te boeken bij een lokale ondernemer. De opbrengst van jouw donatie gaat in zijn geheel naar de lopende projecten. 

Bekijk de inzamelingsacties

75.000 Euro voor lokale gidsen en chauffeurs

Behoefte aan positiviteit

Begin 2020 gingen we een veelbelovend jaar tegemoet. Dat de reisindustrie een paar maanden later in een wereldwijde crisis zou storten, had niemand kunnen bedenken. Nadat we al onze reizigers veilig thuis hadden, voelde we bij Better Places heel erg de behoefte om iets positiefs te doen. We hebben onze lokale partners gevraagd waar zij behoefte aan hebben en hoe wij vanuit Nederland chauffeurs, gidsen en hotelpersoneel een hart onder de riem kunnen steken. De ideeën stroomden binnen. Er was vooral behoefte aan positiviteit en verbinding met onze klanten.

Droom Nu, Reis Later

Er is in Nederland veel aandacht voor de gevolgen van de crisis op de eigen economie, maar er wordt nauwelijks gesproken over de situatie in het buitenland. Tanzania reisexpert Karin Miner vertelt: “In Nederland werden meteen allerlei steunmaatregelen aangekondigd om bedrijven zoveel mogelijk overeind te houden. Hier in Tanzania is er geen sociaal vangnet. De lokale ondernemers die onze reizen zo bijzonder maken, zitten al maanden zonder werk en dus zonder inkomen. Díe verhalen moeten ook worden gehoord.” Met de Droom Nu, Reis Later-campagne slaat Better Places twee vliegen in een klap: met video's, recepten, leestips en muziek kunnen klanten thuis genieten van verre bestemmingen. Tegelijkertijd krijgen ze artikelen en video's opgestuurd, waarin lokale partners vertellen over de situatie in hun land.

Hulp aan lokale ondernemers

Na overleg met de reisexperts ter plekke wordt duidelijk dat er meer nodig is om lokale ondernemers te steunen. Als aanvulling op de campagne, lanceert Better Places samen met reisorganisatie MiCuba We Support Local Tourism. Op de website staan inmiddels zestien crowdfundingacties die zijn opgericht door lokale partners van Better Places. Karin: “Met de acties zamelen we geld in om de mensen die het hardst getroffen zijn door de crisis een steuntje in de rug te geven. Van voedselpakketten voor gidsen en chauffeurs in Tanzania en Nepal tot financiële ondersteuning voor ondernemers in Peru en Cuba.” Better Places is vastberaden: “we stoppen pas met de acties als het toerisme weer op gang komt en iedereen gewoon weer aan het werk kan.”

We zijn ze niet vergeten

De acties zijn een groot succes. In zeven maanden halen de reisexperts gezamenlijk 75.000 euro op. “Dat laat een enorme betrokkenheid van onze reizigers zien,” zegt Karin. “We krijgen vaak de vraag van mensen die met ons in Tanzania geweest zijn, hoe het nu met de gids of chauffeur gaat die ze tijdens hun rondreis hebben leren kennen.” Hoewel het geld een mooie manier is om de ondernemers op verre bestemmingen te helpen, is dat volgens Saskia niet het grootste succes van de campagne. “Het opzetten van de acties geeft ontzettend veel positieve energie in tijden van crisis. Niet alleen aan ons als bedrijf, maar ook aan de lokale ondernemers, die door de acties weten dat we ze niet zijn vergeten. Dát is het echte succes van Droom Nu, Reis Later.”

Lof en nominaties vanuit de WTM

De ambitie van de World Responsible Tourism Awards is altijd geweest om bedrijven en bestemmingen te erkennen die zich inzetten voor verantwoord toerisme. Dit jaar wilden de juryleden degenen die zich hebben ingezet om de gevolgen van de epidemie te verzachten in het zonnetje zetten. Better Places is één van de drie genomineerde organisaties in de categorie fondsenwerving dankzij de succesvolle crowdfunding campagne. Daar zijn wij ontzettend trots op en geeft ons extra daadkracht voor de toekomst.