Wij zijn tegen uitbreiding van Schiphol en het openen van Lelystad Airport
Het vliegtuig is één van de meest vervuilende manieren om je te verplaatsen. Als we de opwarming van de aarde willen stoppen, móeten we met z’n allen minder vaak vliegen. In dit artikel lees je waarom uitbreiding van Schiphol en Lelystad Airport geen goede ideeën zijn, wat er volgens ons wel moet gebeuren en wat wij zelf doen om minder te vliegen te stimuleren.
De klimaatdoelen van Parijs
De luchtvaartindustrie is verantwoordelijk voor 7% van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Als Schiphol mag uitbreiden en Lelystad Airport geopend wordt, zal dat percentage alleen maar toenemen. Dat helpt niet om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Dat andere industrieën hun uitstoot moeten beperken, terwijl de vervuilende luchtvaart mag blijven groeien, valt niet te rijmen. Bovendien is het niet eerlijk als je bedenkt dat meer dan 80% van de wereldbevolking nooit in het vliegtuig zal stappen, maar de hele wereld last heeft van de gevolgen van klimaatverandering.
Uitbreiding van Schiphol is geen oplossing
Schiphol uitbreiden en een nieuw vliegveld openen in Lelystad is volgens ons geen oplossing voor de toenemende druk op de industrie. Het is slimmer om alternatieve vervoersmiddelen, zoals internationale treinen, aantrekkelijker te maken. Zolang vliegtickets kunstmatig goedkoop worden gehouden met subsidies en belastingvoordelen, kan de trein niet concurreren met het vliegtuig. Een verplichte vliegtaks en belasting op kerosine kunnen daar verandering in brengen. Maar dat is niet alles. Met de opbrengst kunnen we nieuwe luchtvaarttechnologieën ontwikkelen die duurzamer zijn, zodat we in de toekomst wél CO2-neutraal kunnen vliegen.
Internationale trein als alternatief
Het geld dat nu geïnvesteerd wordt in Lelystad Airport kan beter gebruikt worden voor het verbeteren van het internationale spoornetwerk. Dat heeft dezelfde voordelen als een nieuw vliegveld. Het levert bovendien nieuwe banen op, biedt een milieuvriendelijk alternatief, veroorzaakt minder geluidsoverlast en is voor afstanden tot 500 kilometer vaak nog sneller ook. Reken maar uit; voor een korte vlucht moet je minstens een uur van tevoren aanwezig zijn en met de trein kom je – in tegenstelling tot het vliegtuig – in het centrum van de stad aan. Alle vluchten tot 500 kilometer kunnen vervangen worden door treinen, waardoor de druk op Schiphol met 66.000 vluchten per jaar afneemt en een nieuw vliegveld overbodig is.
Avontuurlijk reizen in Europa
Je leest het goed: als verre reizen specialist zijn wij tegen de uitbreiding van Schiphol en het openen van Lelystad Airport. Wij zijn niet tegen vliegen, maar we geloven wel dat we minder moeten vliegen als we onze prachtige planeet willen beschermen tegen klimaatverandering. Als reisorganisatie stimuleren wij onze klanten om minder vaak een verre reis te maken en in plaats daarvan een avontuurlijke bestemming binnen Europa te kiezen. Daarom hebben wij ons aanbod uitgebreid met landen in Europa en promoten wij de trein als alternatief om op bestemming te komen. Kiezen mensen toch voor een verre reis, dan adviseren wij ze om zoveel mogelijk positieve impact te maken, minimaal 17 dagen op vakantie te gaan en binnenlandse vluchten zoveel mogelijk te vermijden.
Tegen uitbreiding Schiphol en Lelystad Airport? Dit doen wij zelf!
Bij Better Places inspireren we niet alleen onze klanten om minder te vliegen. We moedigen ook ons personeel aan om vaker voor de trein te kiezen. Onze medewerkers krijgen twee extra vakantiedagen per jaar als ze met de trein in plaats van het vliegtuig op vakantie gaan. Halverwege 2022 zijn we gestopt met het compenseren van onze reizen. In plaats daarvan zetten we vol in op het reduceren van de CO2-uitstoot van onze reizen. Omdat vliegen veel te goedkoop is, leggen we onszelf voor elke reiziger die bij ons boekt een vrijwillige CO2-taks op. Het bedrag verhogen we elk jaar. Dat geld investeren we in duurzame energieprojecten. Wil jij ook blijven reizen, maar liever minder vaak vliegen? Wij zetten je graag op het juiste spoor.