In 2018 is Better Places de eerste reisorganisatie in Nederland en België met een B Corp-certificaat. Met deze erkenning laten we zien dat we financieel succesvol zijn en tegelijkertijd onze sociale en maatschappelijke missie altijd voorop staat. Elke drie jaar moeten we ons B Corp certificaat vernieuwen. Dit jaar kiezen we ervoor om geen nieuwe aanvraag voor hercertificering te doen. We leggen je graag uit waarom we geen B Corp meer zijn.

Zo word je een B Corp

B Corp staat voor Benefit Corporation. Deze Amerikaanse organisatie certificeert sinds 2006 wereldwijd succesvolle commerciële bedrijven die zich inzetten voor een betere wereld. Om in aanmerking te komen voor het certificaat moet je als bedrijf punten scoren op vijf verschillende thema’s: community, governance, medewerkers, milieu en klanten. In totaal kun je maximaal 200 punten scoren. Om het certificaat te krijgen moet je minmaal 80 punten halen. Een bedrijf als Tony Chocolony scoort 125 punten. Volgens B Corp scoren de meeste ‘gewone’ bedrijven rond de 50 punten. Met een score van 82,2 hebben wij voldoende punten voor het certificaat. Toch kiezen we ervoor om geen B Corp meer te zijn.

Voordelen van B Corp

Het grote voordeel van een B Corp-certificaat is dat het ons scherp houdt. Tijdens de beoordeling worden al onze acties voor een betere wereld onder een vergrootglas gehouden. Daarnaast word je onderdeel van de B Corp-community, wat betekent dat je mag pronken tussen wereldverbeteraars als Patagonia, Dopper en MUD Jeans. Als B Corp mag je het logo op al je uitingen laten zien. Dat zou voor reizigers een reden kunnen zijn om voor Better Places te kiezen in plaats van een concurrent. Al is dat laatste geen reden voor ons om wel of geen B Corp (meer) te zijn.

Nadelen van B Corp

Het (her)certificeringsproces is intensief, duurt lang en het kost ons duizenden euro’s. Voor een relatief kleine reisorganisatie is dat veel gevraagd. Maar belangrijker nog is het gebrek aan transparantie over hoe de scores berekend worden. Hoewel een bedrijf op vijf verschillende thema’s beoordeeld wordt, krijg je het certificaat uiteindelijk op basis van het totaal aantal punten. Je kunt dus ondermaats scoren op werkomstandigheden en klimaatimpact en toch voldoende punten bij elkaar sprokkelen op de overige thema’s. Het belangrijkste nadeel is dat er geen minimum eisen zijn, bijvoorbeeld voor CO2-uitstoot, water- en energieverbruik, om überhaupt in aanmerking te komen voor het keurmerk. 

Minimale eisen

Als we alleen kijken naar B Corp-criteria die belangrijk zijn voor reisorganisaties, dan is het onbegrijpelijk dat er geen verplichting is om te rapporteren over de CO2-uitstoot in scope 3. Voor reizen is dat de vlucht van en naar een bestemming. Terwijl tot wel 90% van de uitstoot van een vakantie wordt veroorzaakt door de vlucht. De rest is verwaarloosbaar. Als het gaat om het thema governance, dus hoe beleid, controle en macht worden uitgevoerd, dan valt het op dat er B Corp-reisorganisaties zijn die werken met exclusiviteitscontracten. Dat betekent dat een lokale partner alleen voor hen mag werken, terwijl de reisorganisatie wel concurrerende partners in dezelfde regio mag inhuren. Als de pandemie ons één ding geleerd heeft is het wel hoe belangrijk het is dat lokale ondernemers onafhankelijk zijn en voor meerdere opdrachtgevers kunnen werken. We hebben onze zorgen daarover met B Corp besproken. Die hebben er vooralsnog niets mee gedaan.

Steeds meer B Corp multinationals

In hun eigen woorden zijn B Corps “leiders in hun branche” en gebruiken zij “business as a force for good”. Het keurmerk is een manier om je te onderscheiden als sociale onderneming, die winst maken nooit als einddoel heeft. Het helpt consumenten om een duurzamere en socialere keuze te maken. De afgelopen jaren krijgen steeds meer multinationals in verschillende branches een B Corp certificaat toegekend. Hoewel we geloven dat ook - of misschien wel juist - deze grote bedrijven hard moeten werken aan het verbeteren van hun impact op de wereld, zorgt het er ook voor dat de waarde van het keurmerk afneemt. Nu de grote jongens met niet-duurzame bedrijfsmodellen ook als ‘leiders’ worden gezien heeft het B Corp-certificaat voor ons weinig meerwaarde. Daarom kiezen wij ervoor om geen B Corp meer te zijn.

Zo laten wij onze missie controleren

Voor kleine bedrijven zoals wij, met een groot hart voor onze sociale en maatschappelijke missie, zijn er betere manieren om onze impact te laten zien. We publiceren elk jaar een uitgebreid impact rapport, waarin we tot in detail vertellen hoe we werken aan het behalen van onze duurzame doelstellingen. In 2021 is Better Places opgenomen in het register van Code Sociale Ondernemingen. Dat is een lijst van bedrijven waarbij positieve impact maken belangrijker is dan winst maken. In tegenstelling tot veel andere keurmerken is het bij Code Sociale Ondernemingen verplicht om je missie op te nemen in de statuten. Om opgenomen te worden in het register zijn we beoordeeld door een onafhankelijke commissie. Hoewel we geen B Corp meer zijn, blijven we transparant over onze acties voor een betere wereld. Precies zoals je van ons gewend bent.