Vliegen is slecht voor het milieu. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar het maakt nogal wat uit of je naar de andere kant van de wereld vliegt, of naar een bestemming dichtbij huis. De CO2e-uitstoot van een vlucht naar Chili is bijna twintig keer zo hoog als die van een vlucht naar Schotland. Op de korte afstanden kan het lonen om te kiezen voor een alternatief: de trein of auto. Duurzamer reizen is niet zo zwart-wit als wel of niet vliegen. Door de klimaatimpact van de vlucht naar je bestemming in kaart te brengen, hopen we je te inspireren om niet minder, maar anders te reizen.

Bij vliegtuigen komen ook andere schadelijke stoffen vrij, zoals stikstofoxiden en waterdamp. Om deze schadelijke broeikasgassen mee te kunnen nemen in een berekening, worden ze omgerekend naar CO2-equivalenten (CO2e). Één CO2e staat gelijk aan het effect dat de uitstoot van één kilogram CO2 heeft.

Klimaatimpact van de vlucht naar je bestemming

Het liefst maken we elk jaar een verre reis. Tanzania, Indonesië, Colombia... de hele wereld staat op ons wensenlijstje. Helaas heeft het reizen naar die verre bestemmingen een enorme impact op het klimaat. Je móet tenslotte wel met het vliegtuig om er te komen. Een retourvlucht naar Indonesië veroorzaakt in totaal gemiddeld 7031kg CO2e per persoon. Om dat te compenseren moet je achtenhalf jaar veganistisch eten. Maak je elk jaar zo'n verre reis? Er is geen actie groot genoeg om je persoonlijke CO2-uitstoot enigszins in balans te brengen. Geen zorgen. We zijn er niet om je te vertellen dat je niet meer op vakantie mag. Maar we willen je wel inspireren om minder vaak een verre reis te maken en je hoofdvakantie ook eens dichterbij huis te zoeken. Je maakt een enorm verschil wanneer je na een vakantie Thailand eens kiest voor een rondreis door Schotland. Kijk maar eens naar deze infographic.

De klimaatimpact van de vlucht naar je bestemming

Stikstof en geluidsoverlast door vliegtuigen

CO2-uitstoot is de meest voor de hand liggende reden om minder vaak en minder ver te vliegen. Er zijn meer redenen om eens wat vaker voor alternatief vervoer te kiezen. Door het grote aantal vliegtuigen dat elke dag vanaf Schiphol opstijgt en landt, komen er enorme hoeveelheden stikstof en ultrafijnstof vrij. Die kleine deeltjes dwarrelen neer in de omgeving van het vliegveld. De meeste onderzoeken naar de gezondheidseffecten van lucht- en milieuvervuiling rondom Schiphol lopen nog. We weten in elk geval wel dat het nadelig is voor de natuur en biodiversiteit. Dan is er nog de geluidsoverlast die vliegtuigen veroorzaken. Meer dan één op de tien Nederlanders ervaart ernstige hinder door de luchtvaart. Ernstige geluidsoverlast zorgt voor klachten als slaapverstoring, stress, psychische aandoeningen en hart- en vaatziekten.

Minder vliegen maakt uit

Soms lijkt het alsof vliegen nou eenmaal iets is wat we allemaal doen. Niets is minder waar. Onderzoek laat zien dat tachtig procent van de wereldbevolking nog nooit in een vliegtuig heeft gezeten. Al die vervuilende vluchten worden gemaakt door een relatief klein groepje mensen. Meestal zijn dat bewoners uit de meest welvarende landen, zoals Nederland. Paradoxaal genoeg zijn het juist de niet-vliegers in de armste landen die als eerste te maken krijgen met de gevolgen van klimaatverandering. Het goede nieuws? Omdat je als (veel)vlieger deel uitmaakt van een relatief kleine groep, is het effect van jouw keuze om minder vaak te vliegen veel groter dan je misschien denkt. 

Positieve impact van reizen

Helemaal niet meer vliegen klinkt als de beste oplossing. Toch is het niet zo simpel. Ongeveer eentiende van de wereldbevolking is voor zijn of haar inkomen afhankelijk van het toerisme. Zonder reizigers hebben zij geen inkomen en dus geen geld voor eten, drinken, medische zorg en educatie. Juist op veel verre bestemmingen brengt het toerisme veel goeds, mits het op de juiste manier gebeurt. De industrie zorgt niet alleen voor werkgelegenheid. Doordat toeristen betalen om natuurgebieden te bezoeken en wilde dieren te zien, worden deze beschermd en behouden. Het toerisme is een middel om bijzondere culturen te beschermen en werelderfgoed te onderhouden. De Verenigde Naties noemen het toerisme niet voor niets als middel om zeven van de zeventien ontwikkelingsdoelen te helpen realiseren.

Niet minder, maar anders reizen

Bij het kiezen van je volgende vakantieland is het belangrijk dat je nagaat waar je precies naar op zoek bent. Droom je van een safari waarbij je oog in oog staat met wilde leeuwen en uren op zoek gaat naar de zeldzame witte neushoorn? Dan is Tanzania je beste optie. Heb je vooral behoefte aan lekker luieren op een tropisch strand? Dan kun je beter kiezen voor Kroatië dan voor Thailand. Beide landen hebben waanzinnig mooie stranden, een aangenaam zonnetje en betaalbare cocktails. Het grote verschil? Zo'n 5,5 ton aan schadelijke broeikasgassen. Voor een mooie wandeltocht in de ruige natuur hoef je ook niet naar de andere kant van de wereld te vliegen. Roemenië, Bulgarije en Zweden hebben waanzinnig mooie natuurparken, waar je uren kunt verdwalen. Daar hoef je de Atlantische Oceaan niet voor over te steken.

Verschil tussen vliegtuig, auto en trein

Reis je binnen Europa, dan valt er vaak ook nog te kiezen hoe je er komt. Kies je voor het vliegtuig, de auto of de trein? De trein is altijd de meest duurzame optie. Maar soms duurt de reis zo lang of is de route zo ingewikkeld, dat je liever met de auto of het vliegtuig gaat. Het verschil in uitstoot van broeikasgassen tussen de auto en het vliegtuig is minder groot dan je misschien denkt. Reis je in je eentje per auto, dan kan het zijn dat dezelfde reis in een vol vliegtuig minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Zit er ook iemand op de bijrijdersstoel, dan is de auto meestal voordeliger qua uitstoot. Maar ook comfort en reisduur zijn belangrijk bij het kiezen van het vervoersmiddel. Om je een beter beeld te geven vergelijken we de CO2-uitstoot van de trein, auto en het vliegtuig naar verschillende landen in Europa.

Wil je toch een verre reis maken?

Ben je nieuwsgierig naar de eeuwenoude Mayacultuur? Of heb je altijd al eens de Mount Everest met eigen ogen willen zien? Dan zul je het buiten Europa moeten zoeken. Dat is niet erg. Integendeel. Zorg er in elk geval voor dat jouw rondreis de vervuilende vlucht waard is. Dat doe je door zo lang mogelijk op reis te gaan en door te reizen met een positieve impact. Je zorgt ervoor dat de lokale bewoners, de economie en de natuur zoveel mogelijk profiteren van jouw komst. Het jaar daarop ga je weer voor een bestemming met een kleinere impact op het klimaat.

In onderstaande tabel kun je precies zien hoeveel CO2e-uitstoot de retourvlucht gemiddeld per persoon veroorzaakt naar alle bestemmingen in ons aanbod.

De klimaatimpact van de vlucht naar je bestemming

Bestemming Totaal CO2e in kg CO2 in kg Andere broeikas gassen in kg
Zwitserland 302 139 163
Wales 371 176 195
Schotland 375 166 208
Tsjechië 385 168 217
Kroatië 501 198 303
Oostenrijk 531 215 316
Slovenië 538 217 321
Zweden 598 235 363
Baltische Staten (Letland) 649 249 400
Spanje(Madrid) 669 254 415
Sardinië 722 273 448
Montenegro 734 277 457
Albanië 797 297 499
Noord-Macedonië 809 301 508
Finland 830 314 533
Bulgarije 847 304 526
Portugal 862 323 539
Sicilië 865 319 546
Roemenië 907 336 571
Noorwegen (Tromso) 959 350 609
Griekenland (Athene) 1033 375 659
Marokko 1054 381 673
Azoren 1274 454 820
Jordanië 1456 512 944
Georgië 1794 633 1161
Oezbekistan 2556 911 1645
Tanzania 3219 1109 2110
India 3242 1112 2130
Oeganda 3266 1145 2121
India (Ladakh) 3492 1226 2266
Nepal 3534 1237 2297
Canada 3759 1284 2475
Suriname 3823 1305 2518
Bhutan 3850 1349 2501
India(Sikkim en Darjeeling) 3918 1365 2553
Cuba 4042 1379 2663
Malawi 4137 1410 2726
Jamaica 4153 1416 2737
Zuid-Afrika 4241 1441 2800
Panama 4346 1478 2868
Sri Lanka 4474 1523 2951
Namibië 4492 1529 2963
Colombia 4642 1579 3063
Madagaskar 4796 1675 3121
Costa Rica 4922 1673 3249
Guatemala 5048 1747 3301
Ecuador 5256 1785 3471
Mexico 5483 1865 3618
Maleisisch Borneo 5796 2028 3768
Peru 5946 2016 3930
Thailand 6200 2108 4092
Laos 6320 2228 4092
Cambodja 6471 2239 4232
Vietnam 6707 2312 4395
Argentinië 6760 2288 4472
Indonesië 7031 2379 4652
Chili 7249 2452 4797
Australië 11147 3757 7390
Nieuw-Zeeland 12846 4326 8520

Bron : Atmosfair

Bijdragen aan innovatie

Omdat vliegen veel te goedkoop is, investeren we voor elke reiziger een bedrag in projecten voor duurzame energie of biodiversiteit. Het bedrag dat we opzij zetten berekenen we op basis van verschillende zones. Hoe verder de bestemming, des te hoger de bijdrage. Elk jaar verhogen we de bijdragen per zone. In onderstaande kaart hebben we de zones visueel inzichtelijk gemaakt. De reiziger betaalt hiervoor niets extra. We investeren het totaalbedrag in duurzame energieprojecten. Op deze manier helpen we de energietransitie te versnellen.

Overzicht bijdrage per zone

Zone Afstand retour (km) Bedrag 2024
Zone 1 1.400 - 6.999 €7,35
Zone 2 7.000 - 15.399 €15,75
Zone 3 15.400 - 19.999 €21,00
Zone 4 20.000 - 25.999 €26,25
Zone 5 ≥ 26.000 nvt

* Zone 5 bestemmingen zijn niet opgenomen in ons aanbod