We hopen natuurlijk dat technologische oplossingen, zoals elektrische vliegtuigen en minder schadelijke brandstof, vliegvakanties snel duurzamer maken. De realiteit is dat die ontwikkelingen veel te langzaam gaan. Het duurt tot zeker 2050 voor een elektrische vliegvakantie mogelijk is. Voor een echt duurzame vakantie kun je beter niet vliegen. Maar wij snappen ook wel dat je niet met de trein naar Cuba kan. Vlieg je toch? Dan is de grote vraag: duurzaam vliegen, kan dat? In dit blog leggen we je uit of dat mogelijk is en hoe je de klimaatimpact van je vlucht kan verkleinen. 

  • Is duurzaam vliegen mogelijk?
  • Hoe maak je de juiste keuze?
  • Hulp bij het kiezen van een vlucht
  • Wat is SAF?
  • Een directe vlucht of overstappen?
  • Anders reizen

Is duurzaam vliegen mogelijk?

Het eerlijke antwoord is dat duurzaam vliegen niet kan. Een vliegtuig stoot veel schadelijke broeikasgassen uit en zorgt voor geluidsoverlast en luchtvervuiling rondom vliegvelden. Bij een verre vakantie veroorzaakt je vliegreis tot wel 90% van de totale CO2e-uitstoot van je rondreis. Blijf je in Europa? Dan veroorzaakt je vlucht ongeveer 75% van de totale vervuiling. Als je jouw vakantieland ook met de trein kunt bereiken, dan is dat bijna altijd de meest duurzame keuze. Maar wat als dat niet mogelijk is? Dan is het slim om te kijken naar de airline die je kiest, het type toestel waarmee je vliegt, de route die je aflegt en wat voor brandstof er wordt gebruikt.

Kan je duurzaam vliegen door je vlucht te compenseren? Helaas maak je de CO2e-uitstoot niet ongedaan door bomen te planten. Hier lees je waarom wij gestopt zijn met het compenseren van onze vluchten

Wat betekent de 'e' in CO2e?
'Equivalenten' betekent dat andere broeikasgassen dan CO2 worden omgezet in een gemeenschappelijke maatstaf, zodat je ze beter met elkaar kunt vergelijken. In dit geval worden andere broeikasgassen zoals methaan en lachgas omgezet in hun 'CO2-equivalent', zodat je ze kunt optellen bij de koolstofdioxide (CO2) en zo kunt zien hoeveel ze bijdragen aan de opwarming van de aarde. 

Slimmer kiezen is slimmer vliegen

Hoe moderner het toestel, hoe efficiënter de motor. Nieuwe vliegtuigen verbranden minder brandstof om van A naar B te reizen. Ook de stoel die je kiest maakt uit. Een business class ticket is verantwoordelijk voor drie keer meer vervuiling dan een economy class ticket. De extra comfortabele stoelen nemen meer ruimte in, waardoor er minder mensen mee kunnen. De bezettingsgraad, dus hoeveel mensen er daadwerkelijk boeken, heeft ook invloed: hoe meer mensen er op een vlucht zitten, hoe lager de CO2e-uitstoot per persoon. Bovendien is een economy class ticket een stuk goedkoper. Nu vraag je je natuurlijk af hoe je dat allemaal weet wanneer je een vlucht boekt? Gelukkig is slimmer vliegen heel eenvoudig. 

Zo kies je de minst vervuilende vlucht

Maak bij het zoeken van een vlucht gebruik van Google Flights. Nadat je heb ingevoerd waar en wanneer je vliegt, krijg je een aantal opties voor mogelijke routes. Je kunt die vervolgens filteren op CO2-uitstoot, door te klikken op ‘sorteren op’ en dan ‘CO2-uitstoot’ te selecteren. De vlucht met de minste vervuiling staat nu bovenaan. Bij de berekening houdt Google Flights rekening met het vliegtuigtype, hoeveel brandstof er verbruikt wordt, de gemiddelde bezettingsgraad en hoeveel stoelen er in het toestel zitten. Een kind kan de was doen. Wij maken het je nog makkelijker. Bij onze verre bestemmingen vergelijken we de gemiddelde CO2e-uitstoot van de vlucht van drie luchtvaartmaatschappijen. Zo zie je in één keer welke maatschappij de meest duurzame vlucht aanbiedt.

Voor het berekenen van de CO2e-uitstoot van een vlucht maakt Google Flights gebruik van het zogenaamde Travel Impact Model, oftewel TIM. Dat is een model dat gebaseerd is op de nieuwste data en wetenschap over de impact van vliegen. Draai jij je hand niet om voor een technisch verhaal over de CO2e-uitstoot van vliegen? Dan vind je hier hoe de CO2e-calculator precies werkt. 

Vliegen op duurzame brandstof

We horen steeds vaker berichten over vliegen op Sustainable Aviation Fuel (SAF). Het verschil tussen SAF en fossiele brandstof is de bron waaruit ze gemaakt worden. Gewone kerosine wordt gemaakt van aardolie, terwijl SAF gemaakt wordt van hernieuwbare bronnen, zoals plantaardige olie, dierlijk vet en landbouwafval. Vliegen op SAF zou de uitstoot van CO2 ongeveer 76% verminderen. Het probleem is alleen dat er te weinig SAF beschikbaar is en de brandstof heel duur is. Maatschappijen die SAF gebruiken mengen fossiele brandstof met maximaal 1% SAF en vaak zelfs minder dan dat. Dat betekent dat 99% van de vlucht nog steeds op fossiele brandstof is. Bovendien is het nog niet duidelijk wat de negatieve effecten zijn van het gebruik van dierlijk vet voor de productie van SAF.

Waarom vliegen op SAG geen oplossing is
SAF (Sustainable Aviation Fuel), zoals het goedje genoemd wordt, is de groene hoop van de reisindustrie. De luchtvaart zet volop in op het produceren van zoveel mogelijk SAF. Als het aan Europa ligt, moet in 2030 minimaal 6% van de vliegtuigtank gevuld zijn met SAF. Hier lees je waarom vliegen op SAF geen oplossing is.

Is een directe vlucht duurzamer?

Opstijgen en landen kost meer brandstof dan op dezelfde hoogte blijven vliegen. Voor korte afstanden is het daarom slimmer om te kiezen voor een directe vlucht. Bovendien scheelt het kilometers (en dus brandstof) als je in één rechte lijn naar je bestemming vliegt, dan wanneer je met een omweg via een andere luchthaven vliegt. Vlieg je ver? Dan gaat deze vlieger niet op. Hoe verder je vliegt, hoe hoger het brandstofverbruik per kilometer is. Door het grote gewicht aan extra brandstof, verbruikt een vliegtuig aan het begin van de route meer brandstof. Bij vluchten boven de 6.000 kilometer is dat extra verbruik zo hoog, dat je beter je vlucht kan opdelen in twee kortere stukken. Let er dan wel op dat je een logische route vliegt. Als de luchthaven waar je overstapt een paar honderd kilometer de verkeerde kant op ligt, dan veroorzaak je pas echt onnodige vervuiling. 

Retour Amsterdam - Olbia: uitstoot per persoon per airline (kg CO2e)

In één keer naar je vakantieland vliegen kan voor minder broeikasgassen zorgen. Maar er zijn meer voordelen van het boeken van een directe vlucht voor korte afstanden.

Niet minder, maar anders reizen

Als we klimaatverandering willen afremmen, moeten we nu in actie komen. Dat kan door radicaal anders te reizen: minder ver, vaker met de trein en als je toch vliegt, ga dan zo lang mogelijk op vakantie en boek je vliegreis met deze tips in gedachte. Wist je dat een rondreis door Europa net zo avontuurlijk en bijzonder is als een verre reis? Ook op ons eigen continent ontdek je waanzinnige natuurgebieden, kun je genieten van smaakvolle keukens en dompel je je onder in bijzondere culturen. Wat dacht je van een rondreis door ongerept Roemenië? Of een wandelavontuur in de bergen van Asturië? Geloof ons maar; de gastvrije bewoners van Bulgarije zul je niet snel vergeten. Kortom: genoeg te ontdekken!

De klimaatimpact van de vlucht naar je bestemming