Bij Better Places geloven wij in de kracht van kleine acties om een groot verschil te maken. Daarom wachten wij niet tot het kabinet met regelgeving komt om de CO2-uitstoot door vliegtuigen te belasten. Wij leggen onszelf alvast een vrijwillige CO2-heffing op van € 15,- per passagier buiten Europa en € 6,- binnen Europa. We investeren de opbrengst in duurzame energieprojecten. In dit artikel leggen we uit waarom wij kiezen voor een vrijwillige vliegtaks, hoe we dat doen en wat er precies met de opbrengst gebeurt.

CO2 compensatie is te goedkoop

Vliegen is slecht voor het milieu. Daarom kiezen sommige reisorganisaties ervoor om de vluchten die zij verkopen te compenseren. Tot halverwege 2022 compenseerde Better Places ook alle vluchten die klanten boekten. Dat deden wij via South Pole. Dat is een organisatie die investeert in duurzame energieprojecten in ontwikkelingslanden. Wij betaalden ongeveer € 5,- per reiziger om de CO2-uitstoot van de volledige reis (inclusief de vlucht) te compenseren. Volgens de Stanford Universiteit is de daadwerkelijke klimaatschade € 190,- per ton CO2. De prijs die voor vrijwillige compensatie wordt gerekend is dus veel te laag. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat CO2-compensatie weinig effectief is. 

In 2022 is Better Places gestopt met het compenseren van haar reizen. In plaats daarvan willen wij de CO2-uitstoot van onze reizen elk jaar met 5% verminderen. Hier lees je waarom wij zijn gestopt met compenseren.

Minimale maatregelen

Vliegen is zo goedkoop dat andere vervoersmiddelen er niet mee kunnen concurreren. Een vliegtaks kan daar verandering in brengen. Het maakt tickets duurder en de opbrengst kan worden geïnvesteerd in het verduurzamen van de industrie. Sinds 1 januari 2021 betalen alle reizigers die vertrekken vanuit een Nederlandse luchthaven een vliegtaks van zo'n € 7,45. Volgens ons is dat veel te weinig om mensen aan te moedigen alternatief vervoer te kiezen. Op dit moment is de luchtvaart verantwoordelijk voor 2% van de wereldwijde CO2-uitstoot, in Nederland is het aandeel maar liefst 7%. De sector groeit zo hard dat die in 2050 verantwoordelijk zal zijn voor eenvijfde van de totale uitstoot. Je hoeft geen professor te zijn om te snappen dat we de klimaatdoelen niet halen met deze minimale maatregel.

Vrijwillige CO2-heffing

Niemand vindt het leuk wanneer vliegtickets duurder worden. Wat nu een straf lijkt kan op de lange termijn juist veel opleveren. Het kabinet is van plan om maar een deel van de opbrengst van de vliegtaks te gebruiken voor verduurzaming van de luchtvaartindustrie. Wij geloven dat het beter zou zijn als al het geld gebruikt wordt om de luchtvaart duurzamer te maken. Nu minder en duurder vliegen betekent dat we in de toekomst met duurzamere vliegtuigen op vakantie kunnen. Met die gedachte kiezen wij ervoor om onszelf een vrijwillige CO2-heffing op te leggen.

De vrijwillige vliegtaks bedraagt € 15,- per reiziger die met ons in 2022 een reis boekt naar een bestemming buiten Europa. We verhogen dat bedrag met € 2,50 per jaar. Voor reizigers die een rondreis boeken binnen Europa, reserveren wij € 6,- per persoon. Dat bedrag verhogen we elk jaar met een euro. De reiziger betaalt hiervoor niets extra. We investeren het totaalbedrag in duurzame energieprojecten. Op deze manier helpen we de energietransitie te versnellen.

Investeren in duurzame energieprojecten

In 2017 investeerden wij een bedrag van €5000,- in windenergieIn 2018 investeerden wij €20.240,- in een project voor zonnepanelen. In 2019 en begin 2020 hebben wij €37.045,- geïnvesteerd in energieprojecten via LendaHand. Dat is een sociale onderneming die Nederlanders de mogelijkheid geeft te investeren in ondernemingen in lagelonenlanden. In 2022 hebben we € 10.000 geïnvesteerd in Sosimple. Zij gebruiken het geld om zonne-energie beschikbaar te maken voor MKB-ondernemers in Zuid-Afrika. We investeren ook in projecten dichterbij huis, zoals het zonnedak Tegmento in Friesland waar 5.632 zonnepanelen worden geplaatst. 

Investering in European Sleeper

Halverwege 2022 investeerden wij € 6000,- in European Sleeper. European Sleeper is een coöperatie van kleine en grote investeerders die zich verenigen als nieuwe Belgisch-Nederlandse spoorwegmaatschappij. Het doel is om de nachttrein te herintroduceren. Te beginnen met een verbinding tussen Brussel en Praag, die via Amsterdam en Berlijn rijdt. Elk jaar moet daar een nieuwe verbinding bij komen. Er wordt gewerkt aan verbindingen naar Zuid-Europa en Scandinavië. Zo wordt het steeds makkelijker om te kiezen voor het spoor in plaats van het vliegtuig. 

Dit doen we nog meer

Naast de vrijwillige CO2-heffing doen we nog meer om de negatieve impact van onze reizen zoveel mogelijk te beperken.

  • We stimuleren reizigers om te kiezen voor vluchten met zo min mogelijk CO2-uitstoot.
  • In onze rondreizen bieden we zoveel mogelijk alternatieven voor binnenlandse vluchten.
  • Sinds 2019 bieden wij ook avontuurlijke rondreizen in Europa en in de afgelopen jaren hebben wij ons aanbod van reizen binnen Europa fors uitgebreid.
  • We stimuleren klanten om minder vaak een verre vliegreis te maken en langer op vakantie te gaan.

Lees meer over onze plannen om de CO2-uitstoot van onze reizen te verlagen in ons Actieplan voor het Klimaat.

Positieve impact van reizen

Het is niet alleen maar kommer en kwel in het toerisme. De reisindustrie zorgt wereldwijd voor 10% van de werkgelegenheid. Vooral in opkomende landen biedt het hele gemeenschappen een kans op een betere toekomst. Daarnaast worden natuurgebieden beschermd met de inkomsten van entreekaartjes. Bovendien helpt duurzaam toerisme tradities en lokale culturen te beschermen. Wij helpen onze reizigers om een zo groot mogelijke positieve impact te hebben op reis. Dat kan bijvoorbeeld door je geld zoveel mogelijk bij de lokale bevolking uit te geven.

Onderzoek vrijwillige CO2-heffing

Ruim 70% van de reizigers die met Better Places op reis gaan, vindt duurzaamheid een belangrijk aspect van reizen. De meeste reizigers staan achter het invoeren van vliegbelasting en zijn bereid bepaalde onderdelen van hun reisstijl aan te passen als dat bijdraagt aan een groenere wereld. Dat blijkt uit ons onderzoek onder 488 reizigers