Bij Better Places geloven wij in de kracht van kleine acties om een groot verschil te maken. Daarom wachten wij niet tot het kabinet met regelgeving komt om de CO2-uitstoot door vliegtuigen te belasten. Wij leggen onszelf alvast een vrijwillige CO2-heffing op en investeren de opbrengst in duurzame energieprojecten. In dit artikel leggen we uit waarom wij kiezen voor een vrijwillige vliegtaks, hoe we dat doen en wat er precies met de opbrengst gebeurt.

CO2 compensatie is te goedkoop

Vliegen is slecht voor het milieu. Daarom kiezen wij ervoor om alle reizen die bij Better Places worden geboekt te compenseren. Wij werken hiervoor samen met South Pole. Dat is een organisatie die investeert in duurzame energieprojecten in ontwikkelingslanden. Hoewel alle beetjes helpen, vinden wij dat CO2 compensatie niet ver genoeg gaat. Wij betalen ongeveer €5,- per reiziger om de CO2-uitstoot van de volledige reis (inclusief de vlucht) te compenseren. Volgens de Stanford Universiteit is de daadwerkelijke klimaatschade €190,- per ton CO2. De prijs die voor vrijwillige compensatie wordt gerekend is daarom veel te laag.

Minimale maatregelen

Vliegen is zo goedkoop dat andere vervoersmiddelen er niet mee kunnen concurreren. Een vliegtaks kan daar verandering in brengen. Het maakt tickets duurder en de opbrengst kan worden geïnvesteerd in het verduurzamen van de industrie. Het kabinet heeft aangekondigd dat de luchtvaartsector vanaf 2021 een vliegtaks moet betalen. Maar zoals het er nu naar uitziet gaat dat om €7,- per passagier. Dat is te weinig om mensen aan te moedigen alternatief vervoer te kiezen. Op dit moment is de luchtvaart verantwoordelijk voor 2% van de wereldwijde CO2-uitstoot, in Nederland is het aandeel maar liefst 7%. De sector groeit zo hard dat die in 2050 verantwoordelijk zal zijn voor eenvijfde van de totale uitstoot. Je hoeft geen professor te zijn om te snappen dat we de klimaatdoelen niet halen met deze minimale maatregelen.

Vrijwillige CO2-heffing

Niemand vindt het leuk wanneer vliegtickets duurder worden. Maar wat nu een straf lijkt kan op de langer termijn juist veel opleveren. Het kabinet is van plan de opbrengst van de vliegtaks te gebruiken voor lastenverlaging. Wij geloven dat het beter zou zijn als het geld gebruikt wordt om de verduurzaming van de luchtvaart te versnellen. Nu minder en duurder vliegen betekent dan dat we in de toekomst met duurzamere vliegtuigen op vakantie kunnen. Met die gedachte kiezen wij ervoor om onszelf een vrijwillige CO2-heffing op te leggen. In 2018 was dat €5,- per reiziger. In 2019 betaalden we €7,50 en in 2020 verhogen we dat bedrag naar €10,- per reiziger. De reiziger betaalt hiervoor niets extra. We investeren het totaalbedrag in duurzame energieprojecten. Op deze manier helpen we de energietransitie te versnellen.

Investeren in duurzame energieprojecten

In 2017 investeerden wij een bedrag van €5000,- in windenergieIn 2018 investeerden wij €20.000,- in een project voor zonnepanelen. In 2019 hebben wij tot nu toe €20.000,- geïnvesteerd in energieprojecten via LendaHand.  Dat is een sociale onderneming die Nederlanders de mogelijkheid geeft te investeren in ondernemingen in ontwikkelingslanden. Zo investeren wij in de aanleg van zonne-energie in afgelegen gebieden in Kameroen, Kenia, Zambia, Uganda en Mozambique. We investeren ook in projecten dichterbij huis, zoals het zonnedak Tegmento in Friesland waar 5.632 zonnepanelen worden geplaatst.

Dit doen we nog meer

Naast de vrijwillige CO2-heffing doen we nog meer om de negatieve impact van onze reizen zoveel mogelijk te beperken.

  • We stimuleren directe vluchten, dit scheelt soms tot wel 50% in CO2-uitstoot.
  • In onze rondreizen bieden we zoveel mogelijk alternatieven voor binnenlandse vluchten.
  • We compenseren de CO2-uitstoot van al onze reizen. Niet alleen het landarrangement, maar ook de vlucht die de reiziger zelf boekt.
  • Sinds 2019 bieden wij ook avontuurlijke rondreizen in Europa.
  • We stimuleren klanten om minder vaak een verre vliegreis te maken en langer op reis te gaan.

Positieve impact van reizen

Het is niet alleen maar kommer en kwel in het toerisme. De reisindustrie zorgt wereldwijd voor 10% van de werkgelegenheid. Vooral in opkomende landen biedt het hele gemeenschappen een kans op een betere toekomst. Daarnaast worden natuurgebieden beschermd met de inkomsten van entreekaartjes. Bovendien helpt duurzaam toerisme tradities en lokale culturen te beschermen. Wij helpen onze reizigers om een zo groot mogelijke positieve impact te hebben op reis. Dat kan bijvoorbeeld door je geld zoveel mogelijk bij de lokale bevolking uit te geven.

Onderzoek vrijwillige CO2 heffing

Ruim 70% van de reizigers die met Better Places op reis gaan, vindt duurzaamheid een belangrijk aspect van reizen. De meeste reizigers staan achter het invoeren van vliegbelasting en zijn bereid bepaalde onderdelen van hun reisstijl aan te passen als dat bijdraagt aan een groenere wereld. Dat blijkt uit een onderzoek onder 488 reizigers