Hoera! Better Places is jarig. Dit jaar bestaan we tien jaar. Terugkijkend op de afgelopen jaren is het moeilijk kiezen waar we het meest trots op zijn. De samenwerking met onze lokale partners? De laaiend enthousiaste reviews die we krijgen? Ons team van betrokken medewerkers? Ga er lekker voor zitten, dan vertellen we je hoe we zijn begonnen, waar we trots op zijn, wat je nog van ons kunt verwachten en natuurlijk hoe we deze mijlpaal gaan vieren.
Hoe het allemaal begon
Reisorganisatie Better Places is in 2014 opgericht. Maar het verhaal van oprichter Saskia Griep begint al eerder, als zij in 1985 haar eerste verre reis door Zuid-Amerika maakt. Toen wist ze het: “ik stop nooit meer met reizen”. Dertig jaar later richt ze Better Places op, een reisorganisatie met als missie om met reizen de wereld een beetje mooier te maken. Samen met lokale partners organiseert ze authentieke reizen, waarbij mensen intensief kennismaken met de bewoners. Maar er is meer. Saskia wil met Better Places laten zien dat je door duurzaam te ondernemen een succesvol bedrijf in de reissector kan neerzetten. Dat is gelukt! En daar zijn we reuzetrots op.
Mijlpalen van 10 jaar ondernemen
Er is veel gebeurd in de afgelopen 10 jaar. Kort na de oprichting besluiten we om elk jaar 10% van de winst te doneren aan initiatieven die de wereld een beetje beter maken. Je zal van Better Places geen dure brochures of advertenties voorbij zien komen. Door bewust te ondernemen, kunnen we jaarlijks een aanzienlijk bedrag doneren en investeren in doelen die in lijn zijn met onze missie. Bij het kiezen van die doelen proberen we zoveel mogelijk te kijken naar de effectiviteit van de organisatie. Ook geven wij jaarlijks een bedrag aan Artsen zonder Grenzen. Daarnaast vragen wij onze reizigers een donatie te doen aan een project dat we jaarlijks uitkiezen. Sinds 2020 is er op die manier door reizigers €22.600 gedoneerd. Dat geld ging onder andere naar JustDiggit en een onderwijsproject in Tanzania.
In de afgelopen 10 jaar doneerden wij een totaalbedrag van €215.000 aan positieve initiatieven die de wereld een beetje beter maken.
Verduurzaming van ons aanbod
Als onderdeel van onze duurzame missie, beginnen we in 2016 met het meten van de klimaatimpact van onze reizen. In 2018 zijn we de eerste reisorganisatie in Nederland en België met een B Corp-certificaat. (In 2024 besluiten we ons certificaat niet te vernieuwen. Hier lees je waarom.) Ook wordt er onder de naam Fairaway een zusterbedrijf opgericht in Duitsland. In 2019 zetten we een belangrijke stap in het verduurzamen van ons reisaanbod door het uitbreiden met Europese bestemmingen. En met succes: in 2023 ging 26% van onze reizigers op reis binnen Europa! Ook treinreizen en wandel- en fietsvakanties krijgen een prominente plek in ons aanbod.
Investeren in innovatie
Wij zetten ons in voor een manier van reizen met zoveel mogelijk positieve en zo min mogelijk negatieve impact. Dit is een continu proces waarbij we steeds zoeken naar manieren om verder te verduurzamen. Zo starten we in 2017 met het investeren in biodiversiteit en innovatie via een innovatiefonds. In 2021 besluiten we om van compenseren naar reduceren te gaan en stellen we als doel om de CO2-uitstoot van onze reizen elk jaar met 5% te verminderen. Het winnen van de Responsible Tourism Awards is een mooie erkenning voor deze inspanningen.
In totaal investeerden we via ons innovatiefonds €208.000 in projecten zoals gemeenschapsboerderij Boerschappen en de European Sleeper, de coöperatie zich inzet voor de herintroductie van de nachttrein.
Onze partners en medewerkers
We zijn trots op de nauwe samenwerking met onze lokale partners. Dankzij hen kunnen we avontuurlijke en authentieke reizen organiseren die betekenisvol zijn voor reizigers én lokale gemeenschappen. Daar halen wij veel inspiratie uit. In 2014 starten we met negentien verre bestemmingen. De eerste reis wordt geboekt door Marlies en Guus die naar Ladakh in India reizen. Die regio wordt door reisexpert Jan vertegenwoordigd, die er net als Peru-specialisten Guido en Agnes al vanaf het begin bij is. Maar ook ons team in Nederland verdient lof. Na de pittige coronajaren zijn we weer helemaal op stoom. Al onze medewerkers doen waar ze goed in zijn, met veel plezier en passie en ze zetten altijd dat stapje extra om onze duurzame missie te halen.
In 2020 bracht de pandemie alles tot stilstand. Wij lieten ons niet gek maken en startten een crowdfunding voor lokale ondernemers die zonder inkomen zaten. Hiermee haalden we maar liefst €85.000 euro op!
Lovende woorden van reizigers
Dat we iets goed doen de afgelopen tien jaar, bewijzen ook de lovende woorden van onze reizigers. We zijn trots op de reviews waarin klanten vertellen dat ze het persoonlijke contact met lokale gidsen en chauffeurs waarderen of dat ze onder de indruk zijn van hun verblijf in een homestay. We zorgen ervoor dat al onze focus ligt op hoge kwaliteit, persoonlijke aandacht en het maken van positieve impact. Hierdoor hebben we veel trouwe reizigers die er voor kiezen om steeds weer een nieuwe bestemming met ons te ontdekken.
Op naar de volgende tien
De afgelopen jaren hebben wij naam gemaakt als voorloper op het gebied van duurzaamheid in de reiswereld. We worden steeds vaker benaderd door andere organisaties voor advies en tips en delen graag onze ervaring. Voor de komende tien jaar zijn we vastberaden om voorloper te blijven als het gaat om duurzamer reizen. We hopen reizigers én reisprofessionals te inspireren om bewustere keuzes te maken. Vaker dichter bij huis op reis en volgens de principes van slow travel: op een rustig tempo en volop lokale beleving.
Bekijk de foto's die we ontvingen van de verschillende teams over de hele wereld.
Ook onze reisexperts vieren het jubileum met ons mee. Samen met hun team konden ze gezellig uit eten, bij voorkeur vegetarisch of plantaardig.