Actieplan voor het klimaat

Op 14 januari 2020 heeft Better Places, samen met 14 andere toerismebedrijven, de noodtoestand voor het klimaat uitgeroepen. Met het ondertekenen van de Tourism Declares Climate Emergency verklaring beloven wij onze CO2-uitstoot met 55% te verminderen voor 2030. Sindsdien is het aantal bedrijven dat de verklaring heeft ondertekend verdrievoudigd.

Better Places is in 2014 ontstaan vanuit de gedachte dat we met toerisme de wereld een beetje mooier kunnen maken. We proberen de milieuschade van onze reizen zoveel mogelijk te beperken en een zo groot mogelijke positieve bijdrage te leveren aan de natuur, de dieren en de mensen op bestemming. Wij zijn vastbesloten om ons nog meer in te zetten voor deze doelen. Ons plan is om vanaf 2020 elk jaar de CO2-uitstoot per passagier per dag met 5% te verminderen. In 2030 willen we 55% onder het niveau van 2020 zitten. Hier lees je hoe we dat doen.

Meten is weten

• Sinds 2016 meten we de gemiddelde CO2-uitstoot van al onze reizen, inclusief de vluchten die nodig zijn om op bestemming te komen. We gebruiken daarvoor de Carmacal-tool. Hier vind je de CO2-uitstoot van al onze reizen. We berekenen niet alleen de uitstoot van de reis zelf, maar ook die van de internationale vlucht die klanten zelf boeken.

• In het overzicht hieronder vind je de CO2-uitstoot per klant en de hoeveelheid CO2 die wij hebben gecompenseerd.

Actieplan voor het klimaat

• Eind 2019 hebben wij ongeveer 30 ton CO2 gecompenseerd voor onze klanten. Met het ondertekenen van de Tourism Declares Climate Emergency verplichten wij onszelf om nog betere metingen te doen. We kunnen niet meer uitgaan van gemiddelden. Daarnaast blijven we investeren in duurzame energieprojecten met de vrijwillige vliegtaks die wij onszelf opleggen. Maar het belangrijkste is dat wij onze uitstoot in tien jaar tijd met 55% moeten verminderen.

• In 2020 gaan we de impact op al onze reisbestemmingen in kaart brengen. Daarbij houden we rekening met de sociale-, economische- en milieu-impact. In de berekening nemen we ook de vluchten mee die niet via ons geboekt worden, maar wel nodig zijn om de bestemming te bereiken. De impactmeting is gebaseerd op de Theory of Change. Deze tool is speciaal voor ons ontworpen in samenwerking met Social Enterprise Nederland en Avance Impact Consultancy. In deze tool gebruiken we 2020 als het startpunt voor alle toekomstige metingen.

• In 2020 zullen we het onderzoek dat nodig is voor het behouden van ons B Corp-certificaat afronden. Dat is zes maanden eerder dan de deadline. Daarvoor moeten we de totale CO2-uitstoot van ons bedrijf, inclusief de impact van ons kantoor en de faciliteiten die we gebruiken, opnieuw berekenen.

• In de afgelopen jaren hebben we in kaart gebracht hoe onze reizen bijdragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Om nog meer inzicht te krijgen in onze bijdrage aan de SDG’s en onze impact nog verder te vergroten maken we gebruik van de SDG Action Manager van B Corp.

• We beloven transparant te zijn over al onze bevindingen en gebruiken de gegevens om onze doelstelling van 55% minder CO2-uitstoot in 2030 te halen.

Trein naar Kroatië

Negatieve impact verkleinen

Klanten: algemeen

• Wij zetten ons in om het gedrag van onze klanten op een positieve manier te veranderen. Dat doen we door ze informatie en tips te geven waarmee ze duurzame keuzes kunnen maken op reis. We doen dat onder andere door uitgebreide en transparante informatie te geven over de uitstoot van elke reis die bij Better Places is geboekt. We hebben een zogenaamde ‘positieve impactreis’ campagne gelanceerd, waarmee we pleiten voor minder vaak en langer reizen en we inspireren onze klanten om te kiezen voor ‘off the beaten track’ bestemmingen. Bovendien vertellen we onze klanten waarom ze beter voor een rechtstreekse vlucht kunnen kiezen in plaats van een vlucht met tussenstop. Onlangs zijn we gestart met de Zes Duurzame Beloftes, waarbij klanten één of meer beloftes kiezen die ze tijdens hun reis zullen uitvoeren. In de periode voor vertrek krijgen onze klanten tips en informatie waarmee ze hun belofte waar kunnen maken. Bovendien zijn er prikkels in de vorm van prijzen en gratis producten, zoals een filterfles, om klanten te stimuleren om mee te doen.

• De lokale reisexperts van Better Places zorgen er samen met de regionale managers voor dat alle voorbeeldreizen voldoen aan onze checklist voor duurzaam reizen.

Klanten: reizen en vervoer

• Sinds 2016 promoten wij rechtstreekse vluchten om op bestemming te komen. We zullen klanten blijven wijzen op de CO2-winst die je kan halen wanneer je kiest voor een rechtstreekse vlucht in plaats van een vlucht met tussenstops en voor een maatschappij die modernere vliegtuigen gebruikt. Bij elke voorbeeldreis adviseren we onze klanten over de minst vervuilende vlucht naar hun bestemming. We zullen de vluchtkeuzes die onze klanten maken meenemen in de impactmeting.

• In 2019 zijn we begonnen met de zogenaamde ‘positieve impact reizen’. Dat zijn voorbeeldreizen van minimaal drie weken, waarbij we geen gebruik maken van binnenlandse vluchten. Met onze positieve impact reizen gaan onze klanten van de gebaande paden af, waardoor ze niet bijdragen aan overtoerisme. Ze slapen in kleinschalige hotels en homestay’s, doen lokaal georganiseerde excursies en krijgen gidsen uit het land zelf. Op die manier heeft de reis een zo groot mogelijk positieve sociale- en economische impact. We moedigen onze klanten aan om minder vaak en langer op reis te gaan, minder te vliegen en meer te ervaren. Vanaf 2020 zullen we meten hoeveel van onze positieve impact onderdelen zijn opgenomen in de op maat gemaakte rondreizen die Better Places verkoopt. We streven ernaar om dat aantal in de komende jaren te verbeteren. Deze cijfers zullen we elk jaar in december publiceren in onze duurzaamheidsrapporten. Ons doel is om per reis ten minste één homestay of ‘meet-the-local’ activiteit toe te voegen en de reistijd met minimal één dag per bestemming te verlengen ten opzichte van 2019. Daarnaast willen we overtoerisme voorkomen door reizigers te laten zien wat de voordelen zijn van reizen in het laag- of tussenseizoen en van het bezoeken van minder bekende plekken.

• Sinds 2019 bieden we ook reizen binnen Europa aan. We hebben gekozen voor minder bekende bestemmingen in Oost-Europa en de westelijke Balkan. We presenteren deze bestemmingen als hoofdvakantie en laten zien dat ze een goed alternatief zijn voor een verre vliegvakantie. In 2019 hebben we onze doelstelling van 50 reizigers binnen Europa gehaald. We streven ernaar dat aantal in het komende jaar te verdrievoudigen.

• In 2019 hebben we actief treinreizen naar Europese bestemmingen gepromoot en zullen dat in de komende jaren blijven doen. Voor elke Europese bestemming die we aanbieden is er een speciale pagina waarop we laten zien hoe je dat land per trein kan bereiken. We zullen actief gaan meten welke vervoersmiddelen onze klanten gebruiken om hun bestemming te bereiken. Ons streven is om het aantal treinreizen met 10% per jaar te verhogen. Dat doen we door treinreizen gericht te promoten, door onze klanten duurzame beloftes te laten maken en door te lobbyen voor een beter treinnetwerk in Europa.

Klanten: eten en drinken

• We geven onze klanten tips en advies over vegetarisch en veganistisch eten op reis. We zullen onze klanten blijven informeren en inspireren om zoveel mogelijk vegetarisch en veganistisch te eten op bestemming en zullen ze laten zien hoeveel CO2 ze kunnen besparen door te kiezen voor een plantaardig dieet. In samenwerking met onze lokale reisexperts en bloggers adviseren we onze klanten over de beste vegetarische en veganistische restaurants in onze reisvoorstellen.

• In 2019 hebben we een aantal blogs gepubliceerd waarin we onze klanten aanmoedigen om plasticvrij te reizen. We zullen in de aankomende jaren doorgaan met het delen van tips en informatie aan zowel onze klanten als de reisindustrie over de voordelen en de mogelijkheden van plasticvrij reizen. In 2019 hebben wij als één van de eerste reisorganisaties de Tourism Plastic Pledge ondertekend, waarmee we beloven onze reizen plasticvrij te maken. In 2019 zijn we een samenwerking gestart met filterflessenproducent Water-To-Go. Al onze reizigers krijgen 50% korting bij de aanschaf van hun eigen filterfles als ze de belofte doen om plasticvrij op reis te gaan. We zullen de vermindering van plastic afval door onze inspanningen meten en delen. Ons doel is om in 2020 ten minste één actie tegen het gebruik van wegwerpplastic per bestemming te delen met onze klanten.

Lokale aanbieders

• Better Places zet zich in om homestays, kleinschalige accommodaties en lokaal gerunde tours te promoten. Dat doen we in samenwerking met onze lokale reisexperts. Vanaf 2020 zullen we per bestemming meten hoeveel ‘meet-the-local’ activiteiten en lokaal gerunde accommodaties zijn opgenomen in onze verkochte rondreizen. Ons doel is om het resultaat elk jaar met 10% te verhogen.

• Better Places heeft sinds 2017 een Travellife certificering. We moedigen onze lokale aanbieders aan om ook voor een Travellife certificaat te gaan. Om in aanmerking te komen voor het Travellife certificaat, volgen onze partners een trainingsprogramma en worden ze gecoacht, zodat ze binnen twee jaar het Travellife Partner-niveau halen.

• Better Places is mede-ondertekenaar van het Solar Abyssinia-project van het MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) in Nederland. Het doel van het project is om drie geselecteerde accommodaties in Ethiopië te voorzien van zonne-energie, zodat reizen naar het land duurzamer worden. Wij ondersteunen dit specifieke project en andere duurzame energieprojecten en helpen daarmee onze keten te verduurzamen. We zijn altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor samenwerkingen. We zullen de impact van deze projecten meten.

Personeel en faciliteiten

• Met behulp van de B Corp certificeringseisen zullen we het energieverbruik en de duurzaamheid van ons bedrijf en de faciliteiten opnieuw beoordelen. Op basis van de uitkomsten zullen we kiezen voor de meest duurzame energieleverancier en blijven investeren in duurzame energieprojecten in Nederland. In 2017 investeerden we een bedrag van €5000,- in een windmolenproject in Nederland.

• In 2019 sloot Better Places zich als één van de eerste touroperators aan bij Climate Perks. Dat is een non-profit initiatief dat bedrijven en personeel stimuleert om duurzame keuzes te maken. Al onze medewerkers krijgen maximaal twee gratis vakantiedagen extra als ze ervoor kiezen om met de trein op vakantie te gaan, in plaats van met het vliegtuig. In de toekomst blijven we dit soort duurzame reisinitiatieven ondersteunen.

• We hebben een nieuw beleid ingevoerd dat bepaalt dat alle Better Places medewerkers die werkgerelateerde afspraken hebben binnen een straal van 750 kilometer de reis per trein afleggen.

• We werken met een flexibel werkschema, zodat Better Places medewerkers de mogelijkheid hebben om vanuit huis te werken. Daarmee minimaliseren we de totale reistijd.

• We bieden onze werknemers de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij eventuele toekomstige klimaatstakingen of andere klimaatevenementen.

• We gebruiken geen wegwerpplastic op ons kantoor. Als onderdeel van de B Corp certificering zullen we ons afvalverbruik meten en afspraken maken over het verminderen van ons afval. We zullen transparant zijn over deze afspraken en de resultaten publiceren in het Duurzaamheidsverslag 2020.

• We hebben afgesproken dat alle Better Places medewerkers alleen mogen deelnemen aan onderzoeksreizen als ze minimaal twee weken op de betreffende bestemming blijven.

Pleiten voor verandering

Met het tekenen van de Tourism Declares Climate Emergency heeft Better Places zichzelf verplicht de hele sector op te roepen tot het nemen van maatregelen om de overgang naar een koolstofvrije luchtvaart te versnellen. Hier volgen een aantal voorbeelden van acties de we al hebben ondernomen en de plannen voor de toekomst.

• In 2019 hebben we een financiële bijdrage geleverd aan Sail to the COP en onze kennis over de toerismesector met de deelnemers gedeeld. Zesendertig jonge actievoerders reisden per zeilschip naar de oorspronkelijke COP24-locatie in Chili. Aan boord gingen zij aan de slag met cases voor het verduurzamen van de reiswereld en leverden een uitgebreid rapport met ideeën en aanbevelingen voor een duurzamere reis- en transportindustrie.

• Saskia Griep, de CEO van Better Places, is lid van de Mobility Roundtable van de ANVR. Als kleine en ambitieuze pionier in de reisindustrie is Better Places in de positie om duurzame initiatieven te testen en grotere bedrijven in dezelfde sector te stimuleren om hun voorbeeld te volgen. Één van de dingen die we doen met de Mobility Roundtable is lobbyen voor een beter netwerk van hogesnelheidstreinen in Europa.

• In 2019 heeft Better Places €10.000,- gedoneerd aan de campagne ‘Een vakantie zonder vliegen’ van Natuur & Milieu.

• Better Places heeft zich in het openbaar uitgesproken voor een verbod op de uitbreiding van Schiphol en het openen van een nieuwe luchthaven in Lelystad. We zullen hiervoor blijven lobbyen.

• Better Places is altijd heel transparant geweest over hoe we de CO2-uitstoot van onze reizen compenseren en waarom. Bovendien hebben we ook laten zien waarom wij vinden dat CO2-compensatie geen oplossing is. We zullen blijven lobbyen voor meer transparantie in de reisindustrie over CO2-compensatie en investeren tegelijkertijd in innovatieve alternatieven die de verandering naar een schonere reisindustrie versnellen.

• We hebben persberichten verspreid over deze en andere onderwerpen die gaan over duurzaam reizen en de klimaatcrisis in het bijzonder. Dat zullen we blijven doen.

Investeren en financieren

CO2-compensatie

• Zolang er geen beter alternatief is zullen we de vervuiling die veroorzaakt wordt door onze reizen blijven compenseren. Dat is inclusief de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken. We werken daarvoor samen met de South Pole Group en investeren alleen in zogenaamde Gold Standard projecten. Tussen 2016 en 2020 hebben we in totaal 30 ton CO2 gecompenseerd voor onze klanten. Het geld werd door de South Pole Group geïnvesteerd in schone kooktoestellen in Ghana.

Vrijwillige vliegtaks

• We hebben onszelf een vrijwillige vliegtaks opgelegd van €10,- per klant en verhogen dit bedrag elk jaar met €2,50. Het geld investeren we via Lendahand in duurzame energieprojecten in Afrika. In 2019 was de vrijwillige vliegtaks nog €7,50 per reiziger. In totaal hebben we in dat jaar €32.000,- geïnvesteerd in innovatieve en schone energieprojecten. In 2018 hebben we €20.000,- ingezameld en het bedrag geïnvesteerd in een zonnepaneelproject. In 2017 investeerden we €5000,- van onze eigen winst in een windmolenpark in Friesland. Hier lees je meer over de donaties en investeringen die wij in de afgelopen vijf jaar gedaan hebben.

Samenwerkingen

• Bij Better Places ondernemen we niet alleen actie om de CO2-uitstoot van onze reizen te verminderen, maar investeren we ook in natuurbehoud en -bescherming. Vanaf januari 2020 vragen wij al onze klanten bij het boeken van hun reis om een vrijwillige donatie aan Justdiggit. Wij verdubbelen vervolgens het opgehaalde bedrag. Justdiggit herstelt droge landschappen in Afrika, zodat het regenwater weer in de grond kan trekken en de natuur zich kan herstellen. We streven ernaar om eind 2020 €20.000,- te doneren aan Justdiggit.

• We hebben een donatie van €4000,- gedaan aan Cool Earth. Dat is een non-profit organisatie die samenwerkt met lokale gemeenschappen om regenwoud te beschermen.

• Begin 2020 starten we een samenwerking met SkyNRG. We gaan testen of klanten interesse hebben in het investeren in de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstof wanneer wij beloven het geïnvesteerde bedrag te verdubbelen. Binnenkort publiceren we meer informatie over dit project.

Meer weten?

We houden je de komende jaren op de hoogte van de ontwikkelingen. Dit kun je in elk geval verwachten:

• We zullen de pilot van onze impactmetingen in juli 2020 publiceren.

• In december delen we de volledige impactmeting en ons duurzaamheidsverslag.

• In de jaren die volgen zullen we onze impact blijven meten en die vergelijken met het startpunt in 2020. Ook die resultaten zullen we elk jaar in december publiceren. Het doel is om de CO2-uitstoot per reiziger per dag met 5% per jaar te verminderen, zodat we in 2030 55% minder CO2 uitstoten. Al onze metingen zijn inclusief de internationale vluchten die nodig zijn om verre bestemmingen te bereiken, ongeacht of die door Better Places worden geboekt of niet.

We streven ernaar om zo transparant mogelijk te zijn over onze klimaatacties en delen nieuwe ontwikkelingen op onze website en via sociale media. Hier vind je een paar voorbeelden van zulke berichten.