Actieplan voor het klimaat

Op 14 januari 2020 heeft Better Places, samen met 14 andere toerismebedrijven, de noodtoestand voor het klimaat uitgeroepen. Met het ondertekenen van de Tourism Declares Climate Emergency verklaring beloven wij onze CO2-uitstoot met 55% te verminderen voor 2030. Sindsdien is het aantal bedrijven dat de verklaring heeft ondertekend verdrievoudigd.

Better Places is in 2014 ontstaan vanuit de gedachte dat we met toerisme de wereld een beetje mooier kunnen maken. We proberen de milieuschade van onze reizen zoveel mogelijk te beperken en een zo groot mogelijke positieve bijdrage te leveren aan de natuur, de dieren en de mensen op bestemming. Wij zijn vastbesloten om ons nog meer in te zetten voor deze doelen. Ons plan is om vanaf 2020 elk jaar de CO2-uitstoot per passagier per dag met 5% te verminderen. In 2030 willen we 55% onder het niveau van 2020 zitten. Hier lees je hoe we dat doen.

Meten is weten

• Elk jaar berekenen we de totale CO2-uitstoot van ons bedrijf. Bij het inzichtelijk maken van onze CO2-voetafdruk meten we de uitstoot in de drie scopes uit het wereldwijd erkende Greenhouse Gas Protocol:

Scope 1: directe CO2-uitstoot, zoals de impact van ons kantoor en de faciliteiten die we gebruiken.
Scope 2: indirecte CO2-uitstoot, bijvoorbeeld de impact van ingekochte en verbruikte elektriciteit en gas.
Scope 3: indirecte CO2-uitstoot, veroorzaakt door bedrijfsactiviteiten van een andere organisatie, zoals de vlucht die nodig is om op de bestemming te komen, de impact van de accommodaties en excursies ter plekke.

Het meten van de impact uit Scope 3 is voor een reisorganisatie extra belangrijk, aangezien het grootste deel van de CO2-uitstoot veroorzaakt wordt bij onze partners en ondernemers op onze bestemmingen. Tegelijkertijd zou die uitstoot er niet zijn als wij de reis niet zouden aanbieden en organiseren.

• Het onderzoek naar onze impact is een voorwaarde voor het B Corp-certificaat dat ons is toegekend.

• Sinds 2016 meten we de gemiddelde CO2-uitstoot van al onze reizen, inclusief de vluchten die nodig zijn om op bestemming te komen. We gebruiken daarvoor de landenmatrix, zoals ontwikkeld door de South Pole Group. Wij berekenen alleen de CO2 uitstoot en niet de andere broeikasgassen. We berekenen niet alleen de uitstoot van de reis zelf, maar ook die van de internationale vlucht die klanten zelf boeken.

• In het overzicht hieronder vind je de CO2-uitstoot per klant en de hoeveelheid CO2 die wij hebben gecompenseerd.

Actieplan voor het klimaat

• In 2021 gaan we de impact op al onze reisbestemmingen in kaart brengen. Daarbij houden we rekening met de sociale-, economische- en milieu-impact. De impactmeting is gebaseerd op de Theory of Change. Voor het meten van de impact ontvangen wij ondersteuning van Social Enterprise Nederland en Avance Impact Consultancy

Trein naar Kroatië

Negatieve impact verkleinen

Klanten: algemeen

• Wij zetten ons in om het gedrag van onze klanten op een positieve manier te veranderen. We delen informatie en tips in blogs en op sociale media waarmee we ze helpen duurzame keuzes te maken op reis.

• We vragen al onze klanten om één of meerdere van onze Zes Duurzame Beloftes te kiezen en die tijdens hun reis uit te voeren. Voor vertrek krijgen ze tips en handvatten om hun belofte waar te maken. We belonen deelnemers met prijzen en kortingen.

Klanten: reizen en vervoer

• We delen hoeveel CO2-uitstoot elke reis bij Better Places kost, zodat klanten geïnformeerde keuzes kunnen maken.

• We bieden positieve impactreizen, waarbij we geen gebruikmaken van binnenlandse vluchten en we er bewust voor kiezen om klanten langzamer te laten reizen. Met de impactreizen stimuleren we klanten om minder vaak en langer (minimaal drie weken) op reis te gaan, zodat de reis de vervuilende vlucht waard is. Onze impactreizen gaan van de gebaande paden af, waardoor we zo min mogelijk bijdragen aan overtoerisme en de druk op de lokale biodiversiteit niet verder toeneemt. Tijdens de impactreis slapen klanten zoveel mogelijk in ecolodges en homestay's met een minimale voetafdruk.

• Wij stimuleren onze klanten om niet elk jaar een verre reis te maken en als ze gaan dan liefst zo lang mogelijk. Alle voorbeeldreizen voor verre bestemmingen zijn minimaal 17 dagen.

• We informeren onze klanten over de CO2-winst van een rechtstreekse vlucht ten opzichte van een vlucht met tussenstop(s) en de keuze voor een moderner vliegtuig. Bij elke voorbeeldreis adviseren we onze klanten over de minst vervuilende vlucht naar hun bestemming. We nemen de vluchtkeuzes die onze klanten maken mee in de impactmeting.

• Naast onze verre bestemmingen, bieden we ook reizen in Europa aan. We presenteren deze bestemmingen als hoofdvakantie en bewijzen dat ze een volwaardig alternatief zijn voor een verre vliegvakantie. In Europa bieden we ook vakanties zonder vliegen aan.

• We promoten treinreizen naar Europese bestemmingen als alternatief voor het vliegtuig. Voor elke Europese bestemming die we aanbieden is er een speciale pagina waarop we laten zien hoe je dat land per trein kan bereiken.

• We meten welke vervoersmiddelen onze klanten gebruiken om hun bestemming te bereiken. Ons streven is om het aantal treinreizen met 10% per jaar te verhogen. Dat doen we door treinreizen gericht te promoten, door onze klanten duurzame beloftes te laten maken en door te lobbyen voor een beter treinnetwerk in Europa.

• We promoten reizen met de (electrische)auto naar Europese bestemmingen als alternatief voor het vliegtuig. Daarnaast laten we zien dat klanten de reis ook kunnen maken met een elektrische auto, door informatie over laadpalen en accommodaties met laadpunten te delen.

Klanten: eten en drinken

• We geven onze klanten tips en advies over vegetarisch en veganistisch eten op reis als middel om de persoonlijke CO2-uitstoot te verminderen. In samenwerking met onze lokale reisexperts en bloggers adviseren we onze klanten over de beste vegetarische en veganistische restaurants in onze reisvoorstellen.

• Vegetarisch en veganistisch eten op reis is één van de Zes Duurzame Beloftes. Klanten die kiezen voor deze belofte krijgen een beloning die past bij de belofte om geen vlees te eten tijdens hun reis.

Klanten: plasticvrij reizen

• In 2019 hebben wij als één van de eerste reisorganisaties de Tourism Plastic Pledge ondertekend, waarmee we beloven onze reizen plasticvrij te maken.

• Op onze site hebben we verschillende blogs gepubliceerd waarin we onze klanten aanmoedigen om plasticvrij te reizen. We zullen in de aankomende jaren doorgaan met het delen van tips en informatie aan zowel onze klanten als de reisindustrie over de voordelen en de mogelijkheden van plasticvrij reizen.

• In 2019 zijn we een samenwerking gestart met filterflessenproducent Water-To-Go. Al onze reizigers krijgen 50% korting bij de aanschaf van hun eigen filterfles als ze de belofte doen om plasticvrij op reis te gaan.

• We zullen de vermindering van plastic afval door onze inspanningen meten en delen. 

Lokale aanbieders

• Better Places heeft sinds 2017 een Travellife certificering. We moedigen onze lokale aanbieders aan om ook voor een Travellife-certificaat te gaan. Om in aanmerking te komen voor het Travellife-certificaat, volgen onze partners een trainingsprogramma en worden ze gecoacht, zodat ze binnen twee jaar het Travellife Partner-niveau halen.

• De lokale reisexperts van Better Places zorgen er samen met de regionale managers voor dat alle voorbeeldreizen voldoen aan onze checklist voor duurzaam reizen.

Personeel en faciliteiten

• In 2019 sloot Better Places zich als één van de eerste touroperators aan bij Climate Perks. Al onze medewerkers krijgen maximaal twee gratis vakantiedagen extra als ze ervoor kiezen om met de trein op vakantie te gaan, in plaats van met het vliegtuig.

• Alle Better Places medewerkers die werkgerelateerde afspraken hebben binnen een straal van 750 kilometer, leggen de reis per trein af.

• We werken met een flexibel werkschema, zodat Better Places medewerkers de mogelijkheid hebben om vanuit huis te werken. Daarmee minimaliseren we de totale reistijd en CO2 uitstoot.

• We bieden onze werknemers de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij klimaatstakingen of andere klimaatevenementen.

• We zijn een papierloos kantoor en gebruiken geen wegwerpplastic.

• We hebben afgesproken dat alle Better Places medewerkers alleen mogen deelnemen aan onderzoeksreizen buiten Europa als ze minimaal twee weken op de betreffende bestemming blijven.

Pleiten voor verandering

Met het tekenen van de Tourism Declares Climate Emergency heeft Better Places zichzelf verplicht de hele sector op te roepen tot het nemen van maatregelen om de overgang naar een koolstofvrije luchtvaart te versnellen. Hier volgen een aantal voorbeelden van acties de we al hebben ondernomen en de plannen voor de toekomst.

• Better Places heeft zich in het openbaar uitgesproken voor een verbod op de uitbreiding van Schiphol en het openen van een nieuwe luchthaven in Lelystad. We zullen hiervoor blijven lobbyen.

• Better Places is altijd transparant geweest over hoe we de CO2-uitstoot van onze reizen compenseren en waarom. Bovendien hebben we laten zien waarom wij vinden dat CO2-compensatie geen oplossing is. We zullen blijven lobbyen voor meer transparantie in de reisindustrie over CO2-compensatie en investeren tegelijkertijd in innovatieve alternatieven die de verandering naar een schonere reisindustrie versnellen.

Investeren en financieren

CO2-compensatie

• Zolang er geen beter alternatief is zullen we de vervuiling die veroorzaakt wordt door onze reizen blijven compenseren. Dat is inclusief de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken. We werken daarvoor samen met de South Pole Group en investeren alleen in zogenaamde Gold Standard projecten. Tussen 2016 en 2020 hebben we in totaal 30 ton CO2 gecompenseerd voor onze klanten. Het geld werd door de South Pole Group geïnvesteerd in schone kooktoestellen in Ghana.

Vrijwillige vliegtaks

• We leggen onszelf een vrijwillige vliegtaks van € 12,50 per klant die een verre reis maakt in 2021 en verhogen dit bedrag elk jaar met € 2,50. Voor elke reiziger die een reis maakt binnen Europa in 2021 leggen we € 5,- euro opzij en verhogen dit bedrag met € 1,- per jaar. De reiziger betaalt hiervoor niets extra. We investeren het totaalbedrag in duurzame energieprojecten. Op deze manier helpen we de energietransitie te versnellen.

Samenwerkingen

• Bij Better Places ondernemen we niet alleen actie om de CO2-uitstoot van onze reizen te verminderen, maar investeren we ook in natuurbehoud en -bescherming. Vanaf januari 2020 vragen wij al onze klanten bij het boeken van hun reis om een vrijwillige donatie aan Justdiggit. Wij verdubbelen vervolgens het opgehaalde bedrag. Justdiggit herstelt droge landschappen in Afrika, zodat het regenwater weer in de grond kan trekken en de natuur zich kan herstellen.

• In de loop van 2021 starten we een samenwerking met SkyNRG. We gaan testen of klanten interesse hebben in het investeren in de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstof. Binnenkort publiceren we meer informatie over dit project.

Meer weten?

We streven ernaar om zo transparant mogelijk te zijn over onze klimaatacties en delen nieuwe ontwikkelingen op onze website en via sociale media. Hier vind je een paar voorbeelden van zulke berichten.