Meten
Elk jaar berekenen we de totale CO2e-uitstoot van ons bedrijf. Bij het inzichtelijk maken van onze CO2e-voetafdruk meten we de uitstoot in de drie scopes uit het wereldwijd erkende Greenhouse Gas Protocol:
Scope 1: directe CO2e-uitstoot, zoals de impact van ons kantoor en de faciliteiten die we gebruiken.
Scope 2: indirecte CO2e-uitstoot, bijvoorbeeld de impact van ingekochte en verbruikte elektriciteit en gas.
Scope 3: indirecte CO2e-uitstoot, veroorzaakt door bedrijfsactiviteiten van een andere organisatie, zoals de vlucht die nodig is om op de bestemming te komen, de impact van de accommodaties en excursies ter plekke.
'Equivalenten' betekent dat andere broeikasgassen dan CO2 worden omgezet in een gemeenschappelijke maatstaf, zodat je ze beter met elkaar kunt vergelijken. In dit geval worden andere broeikasgassen zoals methaan en lachgas omgezet in hun 'CO2-equivalent', zodat je ze kunt optellen bij de koolstofdioxide (CO2) en zo kunt zien hoeveel ze bijdragen aan de opwarming van de aarde.
De meeste reisorganisaties kiezen ervoor om de vlucht van en naar een bestemming niet mee te nemen in de berekening van hun totale CO2e-uitstoot. Zij beredeneren dat zij de vlucht niet verkopen en er dus niet verantwoordelijk voor zijn. Wij vinden dat de vlucht het meest relevant is voor reisorganisaties. Bij een verre reis wordt tot wel 90% van de totale CO2e-uitstoot van een reis veroorzaakt door de vlucht die nodig is om op de bestemming te komen. Hoewel klanten de vlucht zelf boeken, kiezen wij ervoor om die uitstoot wel mee te nemen in onze berekeningen. Die uitstoot zou er tenslotte niet zijn als wij de reis niet zouden aanbieden.
Transport van onze medewerkers (scope 3)
We dragen bij aan indirecte CO₂e-uitstoot door het woon-werkverkeer van onze werknemers, hun bezoeken aan beurzen, en studiereizen. Daarom moedigen we onze medewerkers aan om voor al hun werkgerelateerde reizen zoveel mogelijk het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken.
In 2023 was de totale CO₂e-uitstoot van het vervoer van medewerkers van en naar kantoor 2.027 kg CO₂e. De totale CO₂e-uitstoot van ander werkgerelateerd vervoer naar het buitenland, zoals voor studiereizen en beurzen, was 3.544 kg CO₂e. Van de 15 studie- en beursreizen, zijn er 4 met het vliegtuig gemaakt en 11 met de trein. Deze werkgerelateerde reizen gingen onder andere naar onze collega's in Berlijn en de studiereizen brachten ons naar Oslo, Ljubljana, Stockholm en Rovaniemi.
Ver of dichtbij
Voor de uitstoot van CO2e maakt nogal wat uit of je naar een verre bestemming of dichter bij huis op vakantie gaat. Een retourvlucht naar Sicilië veroorzaakt 291 kg CO2e. Vlieg je op en neer naar Nieuw-Zeeland? Dan is de uitstoot van CO2e bijna 3.000 kg. Met andere woorden: de klimaatimpact van een reis naar Nieuw-Zeeland is bijna tien keer zo groot als die van een reis naar Sicilië. Ga je met het vliegtuig op vakantie, dan maakt het veel uit waar je naartoe vliegt. Daarom laten wij in de Eerlijke Reiswijzer bij onze verre bestemmingen zien wat de klimaatimpact is van de reis en stellen we alternatieven voor die dichter bij huis zijn.
CO2e-uitstoot doelstelling (kg per persoon per dag)
In 2030 willen we 55% onder het niveau van 2019 zitten. In deze grafiek zie je hoeveel CO2e-uitstoot we per reiziger per dag hebben veroorzaakt en of het gelukt is om onder de maximale uitstoot van dat jaar te blijven.
Doelstelling
Ons plan is om vanaf 2020 elk jaar de CO2e-uitstoot per passagier per dag met 5% ten opzichte van 2019 te verminderen. In 2030 willen we 55% onder het niveau van 2019 zitten.
Sinds 2016 meten we de gemiddelde CO2e-uitstoot van al onze reizen, inclusief de heen of terugreis die nodig is om op bestemming te komen (alhoewel de klant deze zelf boekt). Voor de uitstoot van de vluchten gebruiken we Google Flights.
Binnen Europa zijn er steeds meer mensen die met eigen auto of trein naar de bestemming reizen. Om de uitstoot van deze vervoersmiddelen te bereken maken we gebruik van de rekentool van Greentripper. Een overzicht van de uitstoot per bestemming vind je in onze blog.
CO2e-uitstoot per persoon per dag (kg)
Jaar | Doelstelling | Werkelijk |
---|---|---|
2019 | baseline | 103kg |
2020 | 98kg | 114kg |
2021 | 93kg | 62kg |
2022 | 88kg | 84kg |
2023 | 82kg | 82kg |
Het reisimpactmodel (TIM) van Google kijkt naar de volledige uitstoot van vliegtuigbrandstof; van productie tot gebruik. Dit betekent dat het model de uitstoot berekent die vrijkomt bij het maken en vervoeren van de brandstof, en de uitstoot van CO2 tijdens het opstijgen, vliegen en landen. Naast CO2 rekent het model ook andere broeikasgassen om naar CO2-equivalenten (CO2e). Het model houdt geen rekening met andere effecten die de aarde kunnen opwarmen, zoals wolkvorming door contrails (vliegtuigstrepen). De Greentripper-calculator houdt rekening met verschillende broeikasgassen, zoals CO2, maar ook andere gassen zoals methaan (CH4) en stikstofoxiden (NOx). Deze worden omgerekend naar CO2-equivalenten.
Totale CO2e-uitstoot per reiziger
- In 2019 zijn er in totaal 5043 reizigers met Better Places op reis geweest. In totaal leverde dit een uitstoot op van 7.432.219 kg CO2e, oftewel 1503 kg per persoon
- In 2020 zijn er in totaal 741 reizigers met Better Places op reis geweest. In totaal leverde dit een uitstoot op van 1.135.676 kg CO2e, oftewel 1581 kg per persoon.
- In 2021 zijn er in totaal 847 reizigers met Better Places op reis geweest. In totaal leverde dit een uitstoot op van 697.032 kg CO2e, oftewel 904 kg per persoon.
- In 2022 zijn er in totaal 4299 reizigers met Better Places op reis geweest. In totaal leverde dit een uitstoot op van 5.462.172 kg CO2e, oftewel 1311 kg per persoon.
- In 2023 zijn er in totaal 5133 reizigers met Better Places op reis geweest. In totaal leverde dit een uitstoot op van 6.641.163 kg CO2e, oftewel 1327 kg per persoon.
Totale CO2e-uitstoot per reiziger (kg)
Totale CO2e-uitstoot (ton)*
*Het is belangrijk om bij bovenstaande resultaten te vermelden dat ze een vertekend beeld geven vanwege de effecten van COVID-19 op de reisindustrie. De lage gemiddelde CO2e-uitstoot per persoon is niet (alleen) toe te schrijven aan onze inspanningen om onze uitstoot te verkleinen. Door de coronacrisis hebben we in 2020 en 2021 vooral reizen uitgevoerd naar landen binnen Europa. De meeste klanten kozen ervoor om met de auto in plaats van het vliegtuig naar hun bestemming te reizen.
CO2e-uitstoot tijdens de rondreis
De uitstoot van het vervoer, verblijf en vermaak (landarrangement) tijdens je rondreis is maar een relatief klein onderdeel van de totale klimaatimpact van een vakantie. Voor het meten van de CO2e-uitstoot van het landarrangement gebruiken we gemiddelden, zoals hieronder. De uitstoot van een eventuele binnenlandse vlucht, brengen we apart in kaart.
- 15 kg per persoon per dag voor boekingen met drie of meer personen
- 20 kg per persoon per dag voor boekingen van twee personen
- 25 kg per persoon per dag voor alleenreizenden
Thuis veroorzaak je ook CO2e-uitstoot door wonen, reizen, eten en vermaak. Die kun je wegstrepen tegen de uitstoot op vakantie. Soms is de uitstoot op bestemming zelfs lager, bijvoorbeeld door primitieve faciliteiten of minder energieverbruik. Daarom is de uitstoot van het landarrangement minder relevant dan die van de reis ernaartoe.
De uitstoot op de bestemming is afhankelijk van de tijd van de periode waarin je reist en van de keuzes die je maakt. Is het bloedheet, dan staat de energievretende airco vaker aan en douche je een keertje vaker dan wanneer je reist in een kouder seizoen. Eet je elke dag vlees, dan is je klimaatimpact groter dan wanneer je (vaker) plantaardig eet. Het is niet mogelijk om precies te weten hoe duizenden reizigers zich gedragen op reis. Daarom kiezen we voor gemiddelden. Het gemiddelde per persoon neemt af naarmate het reisgezelschap toeneemt. Dat komt doordat je met meer personen bepaalde faciliteiten, zoals verlichting en airco in een gedeelde hotelkamer, deelt.
Naast CO2e zijn er ook andere klimaatopwarmende effecten die door vliegtuigen worden veroorzaakt. Zo dragen de vorming van vliegtuigstrepen (contrails) en de uitstoot van roetdeeltjes bij aan de opwarming van de aarde. Deze klimaatopwarmende effecten worden niet meegenomen in CO2e-metingen, maar zijn wel belangrijk. Roetdeeltjes nemen de straling van de zon op, waardoor die niet kan terugkaatsen. Zo zorgen ze voor extra opwarming. Contrails dragen bij aan wolkvorming. Deze 'deken' van uitgewaaierde vliegtuigstrepen zorgt ervoor dat er minder zon doordringt op aarde. Maar ook dat er minder warmte terugstraalt naar de ruimte. Dat laatste effect is groter, waardoor het nettoresultaat is dat de aarde verder opwarmt.
Wat we doen om onze positieve en negatieve impact te meten
• In 2021 zijn we begonnen met het in kaart brengen van de positieve en negatieve impact van onze voorbeeldreizen. Daarbij houden we rekening met de sociale-, economische- en klimaatimpact van een reis. Op basis van die metingen geven we de reizen een score, zodat klanten in één oogopslag kunnen zien hoe goed een reis scoort op onze principes voor duurzaam reizen. Daarnaast geeft het ons inzicht in wat er goed gaat en waar ruimte is voor verbetering. Hier vind je de impactscores van reizen op verschillende bestemmingen. Dit zijn de criteria die we gebruiken bij het meten van de impact.
De impactmeting is gebaseerd op de Theory of Change. Voor het meten van de impact ontvangen wij ondersteuning van Social Enterprise Nederland en Avance Impact Consultancy.
• We hebben een overzicht gepubliceerd met de klimaatimpact van de vliegreizen naar al onze bestemmingen. Met dat overzicht hopen we klanten te inspireren om vaker voor een bestemming dichter bij huis te kiezen, met als gevolg minder CO2e-uitstoot.
• In de loop van 2024 laten we bij alle voorbeeldreizen van verre bestemmingen de uitstoot van verschillende luchtvaartmaatschappijen zien.
• Bij bestemmingen binnen Europa laten we bij alle voorbeeldreizen de uitstoot van de verschillende vervoersopties zien (vliegtuig/auto/elektrische auto en trein).
Meten: doelen voor 2024
- De CO2e-uitstoot per passagier per dag met 25% verminderen ten opzichte van 2019.
- In kaart brengen wat de uitstoot is van het transport van en naar de bestemming. Visuals met uitstoot van het transport toevoegen bij alle landen op de website.
- Uitsturen van de jaarlijkse vragenlijst over duurzaamheid voor onze reisexperts.
- Vragenlijst over duurzaam reizen laten invullen door reizigers, zodat we beter in beeld krijgen hoe onze klanten staan tegenover duurzaam reizen.
- Eerlijke reiswijzer met de echte prijs van het transport toevoegen bij alle bestemmingen. Het onderzoek deden we in samenwerking met de Impact Institute van True Price.