Meten

Elk jaar berekenen we de totale CO2e-uitstoot van ons bedrijf. Wij kijken hierbij niet alleen naar de uitstoot van CO2, maar ook naar andere broeikasgassen. Bij het inzichtelijk maken van onze CO2e-voetafdruk meten we de uitstoot in de drie scopes uit het wereldwijd erkende Greenhouse Gas Protocol:

Scope 1: directe CO2e-uitstoot, zoals de impact van ons kantoor en de faciliteiten die we gebruiken.
Scope 2: indirecte CO2e-uitstoot, bijvoorbeeld de impact van ingekochte en verbruikte elektriciteit en gas.
Scope 3: indirecte CO2e-uitstoot, veroorzaakt door bedrijfsactiviteiten van een andere organisatie, zoals de vlucht die nodig is om op de bestemming te komen, de impact van de accommodaties en excursies ter plekke.

Tot 95% van de totale uitstoot komt door de vlucht (scope 3)
De meeste reisorganisaties kiezen ervoor om de vlucht van en naar een bestemming niet mee te nemen in de berekening van hun totale CO2e-uitstoot. Zij beredeneren dat zij de vlucht niet verkopen en er dus niet verantwoordelijk voor zijn. Wij vinden dat de vlucht het meest relevant is voor reisorganisaties. Bij een verre reis wordt tot wel 95% van de totale CO2e-uitstoot van een reis veroorzaakt door de vlucht die nodig is om op de bestemming te komen. Hoewel klanten de vlucht zelf boeken, kiezen wij ervoor om die uitstoot wel mee te nemen in onze berekeningen. Die uitstoot zou er tenslotte niet zijn als wij de reis niet zouden aanbieden.

Ver of dichtbij

Voor de uitstoot van CO2e maakt nogal wat uit of je naar een verre bestemming of dichter bij huis op vakantie gaat. Een retourvlucht naar Slovenië veroorzaakt 865 kg CO2e. Vlieg je op en neer naar Cuba? Dan is de uitstoot van CO2e ruim 4.000 kg. Met andere woorden: de klimaatimpact van een reis naar Cuba is bijna vijf keer zo groot als die van een reis naar Slovenië. Ga je met het vliegtuig op vakantie, dan maakt het veel uit waar je naartoe vliegt. Daarom laten wij in de Eerlijke Reiswijzer bij onze verre bestemmingen zien wat de klimaatimpact is van de reis en stellen we alternatieven voor die dichter bij huis zijn.

CO2e-uitstoot Cuba (18 dagen)

CO2e-uitstoot doelstelling (kg per persoon per dag)

In 2030 willen we 55% onder het niveau van 2019 zitten. In deze grafiek zie je hoeveel CO2e-uitstoot we per reiziger per dag hebben veroorzaakt en of het gelukt is om onder de maximale uitstoot van dat jaar te blijven. 

Doelstelling

Ons plan is om vanaf 2020 elk jaar de CO2e-uitstoot per passagier per dag met 5% te verminderen. In 2030 willen we 55% onder het niveau van 2019 zitten.

Sinds 2016 meten we de gemiddelde CO2e-uitstoot van al onze reizen, inclusief de heen of terugreis die nodig is om op bestemming te komen (alhoewel de klant deze zelf boekt). Voor de uitstoot van de vluchten gebruiken we de rekentool van Atmosfair. Deze tool kijkt niet alleen naar de uitstoot van CO2, maar ook naar de klimaatimpact van andere broeikasgassen zoals stikstofoxiden en roet.

Binnen Europa zijn er steeds meer mensen die met eigen auto of trein naar de bestemming reizen. Om de uitstoot van deze vervoersmiddelen te bereken maken we gebruik van de rekentool van Greentripper. De database van de uitstoot per bestemming vind je in deze link.

CO2e-uitstoot per persoon per dag (kg)

Jaar Doelstelling Werkelijk
2019 baseline 315kg
2020 299kg 355kg
2021 284kg 144kg
2022 268kg 241kg

Totale CO2e-uitstoot per reiziger

  • In 2019 zijn er in totaal 5043 reizigers met Better Places op reis geweest. In totaal leverde dit een uitstoot op van 22.894.744 kg CO2e, oftewel 4575 kg per persoon
  • In 2020 zijn er in totaal 741 reizigers met Better Places op reis geweest. In totaal leverde dit een uitstoot op van 3.514.801 kg CO2e, oftewel 4743 kg per persoon.
  • In 2021 zijn er in totaal 847 reizigers met Better Places op reis geweest. In totaal leverde dit een uitstoot op van 1.628.417 kg CO2e, oftewel 1913 kg per persoon.
  • In 2022 zijn er in totaal 4299 reizigers met Better Places op reis geweest. In totaal leverde dit een uitstoot op van 15.938.319 kg CO2e, oftewel 3707 kg per persoon.
Totale CO2e-uitstoot per reiziger
Totale CO2e-uitstoot*

*Het is belangrijk om bij bovenstaande resultaten te vermelden dat ze een vertekend beeld geven vanwege de effecten van COVID-19 op de reisindustrie. De daling van de CO2e-uitstoot per persoon is niet (alleen) toe te schrijven aan onze inspanningen om onze uitstoot te verkleinen. Door de coronacrisis hebben we in 2021 vooral reizen uitgevoerd naar landen binnen Europa. De meeste klanten kozen ervoor om met de auto in plaats van het vliegtuig naar hun bestemming te reizen.

CO2-uitstoot tijdens de rondreis

De uitstoot van het vervoer, verblijf en vermaak (landarrangement) tijdens je rondreis is maar een relatief klein onderdeel van de totale klimaatimpact van een vakantie. Voor het meten van de CO2-uitstoot van het landarrangement gebruiken we gemiddelden, zoals hieronder. De uitstoot van een eventuele binnenlandse vlucht, brengen we apart in kaart.

  • 15 kg per persoon per dag voor boekingen met drie of meer personen
  • 20 kg per persoon per dag voor boekingen van twee personen
  • 25 kg per persoon per dag voor alleenreizenden

De uitstoot is afhankelijk van de tijd van de periode waarin je reist en van de keuzes die je maakt. Is het bloedheet, dan staat de energievretende airco vaker aan en neem je misschien vaker een douche dan wanneer je reist in een kouder seizoen. Eet je elke dag vlees, dan is je klimaatimpact groter dan wanneer je (vaker) plantaardig eet. Het is niet mogelijk om precies te weten hoe duizenden reizigers zich gedragen op reis. Daarom kiezen we voor gemiddelden.

Wat we doen om onze positieve en negatieve impact te meten

• In 2021 zijn we begonnen met het in kaart brengen van de positieve en negatieve impact van onze voorbeeldreizen. Daarbij houden we rekening met de sociale-, economische- en klimaatimpact van een reis. Op basis van die metingen geven we de reizen een score, zodat klanten in één oogopslag kunnen zien hoe goed een reis scoort op onze principes voor duurzaam reizen. Daarnaast geeft het ons inzicht in wat er goed gaat en waar ruimte is voor verbetering. Hier vind je de impactscores van reizen op verschillende bestemmingen. Dit zijn de criteria die we gebruiken bij het meten van de impact.

De impactmeting is gebaseerd op de Theory of Change. Voor het meten van de impact ontvangen wij ondersteuning van Social Enterprise Nederland en Avance Impact Consultancy.

Bij het meten van de negatieve impact van onze reizen meten we niet alleen de uitstoot van CO2, maar ook van andere broeikasgassen en schadelijke stoffen, zoals stikstof en waterdamp. Voor de berekening gebruiken we de calculator van Atmosfair. Hier lees je meer over de methodes die we gebruiken om de uitstoot van broeikasgassen te meten.

• We hebben een overzicht gepubliceerd met de klimaatimpact van de vliegreizen naar al onze bestemmingen. Met dat overzicht hopen we klanten te inspireren om vaker voor een bestemming dichter bij huis te kiezen, met als gevolg minder CO2e-uitstoot.

• Eind 2023 laten we bij alle voorbeeldreizen van verre bestemmingen de klimaatimpact van de vlucht en het landarrangement zien.

• Bij bestemmingen binnen Europa laten we bij alle voorbeeldreizen de klimaatimpact van de verschillende vervoersopties zien (vliegtuig/auto/ electrische auto en trein).

Meten: doelen voor 2023

  • De CO2e-uitstoot per passagier per dag met 20% verminderen ten opzichte van 2019.
  • Organiseren en uitzetten van de jaarlijkse vragenlijst over duurzaamheid voor onze reisexperts.
  • Uitwerken van de resultaten van ons onderzoek naar de echte prijs van het transport van en naar onze bestemmingen. Het onderzoek deden we in samenwerking met de Impact Institute van True Price.
  • Vragenlijst over duurzaam reizen ontwikkelen en laten invullen door reizigers, zodat we beter in beeld krijgen hoe onze klanten staan tegenover duurzaam reizen.
  • Alle voorbeeldreizen nog eens onder de loep nemen en kijken waar we binnenlandse vluchten kunnen schrappen of vervangen door alternatief vervoer.