Reizen is het nieuwe roken. Vervuilende vliegtuigen, massa's mensen op dezelfde plek en enorme bergen afval rondom populaire trekpleisters. Allemaal bewijzen dat het toerisme nadelige effecten heeft op de leefbaarheid van een plek. Moeten we dan helemaal stoppen met reizen als we het klimaat willen sparen? Nee. Reizen brengt namelijk ook veel goeds, mits het op de juiste manier gebeurt. Bij het samenstellen van onze rondreizen door Madagaskar maakt onze lokale reisexperts gebruik van de checklist voor duurzaam reizen. Zo zorgen we ervoor dat we een zo groot mogelijke positieve impact op de lokale gemeenschap en de natuur hebben. Daarnaast streven we naar een minimale negatieve impact op het klimaat. Met de impactscores die we onze reizen toekennen kunnen we precies zien wat er goed gaat en waar nog ruimte is voor verbetering.

Ben je benieuwd waar we de impactscore op baseren? Hier vind je een uitgebreid overzicht van de criteria die we gebruiken bij het bepalen van de impact van onze rondreizen door Madagaskar. De infographics met impactscores op deze pagina dienen als voorbeeld en komen van de Madagaskar hoogtepuntenreis.

Het belang van toerisme voor Madagaskar

Als we onze lokale reisexpert vragen wat het belang van toerisme is voor het Afrikaanse eiland, is hij kort en bondig: "toerisme is van levensbelang op Madagaskar." Als we de cijfers induiken, komen we tot dezelfde conclusie. In 2019 - voor corona - werd ruim 16% van het BNP verdiend in het toerisme. Bewoners op kleine eilandjes, zoals Sainte Marie en het populaire Nosy Be, zijn volledig afhankelijk van hun inkomsten uit het toerisme. Maar ook op het hoofdeiland is toerisme een belangrijke werkgever. Madagaskar staat in de top vijf van armste landen ter wereld. Voor de bijna één miljoen Malagassiërs die werken in de reisindustrie is er geen waardig alternatief als we stoppen met reizen.

De alternatieven voor toerisme

Toerisme brengt werkgelegenheid en welvaart naar Madagaskar. Als er geen reizigers meer naar het eiland komen, moeten de bewoners op zoek naar andere manieren om geld te verdienen. Op Madagaskar zijn er weinig alternatieven en wordt men gedwongen tot het kappen van hardhout uit regenwouden, visserij, brandlandbouw (waarbij stukken natuur worden verbrand om de aarde vruchtbaar te maken), de productie van houtskool en (jeugd)prostitutie. Niet meer reizen is dus geen oplossing. We moeten vooral ánders gaan reizen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de luchtvervuiling door vliegen wordt overschaduwd door de positieve effecten op de lokale flora en fauna en de bevolking.

Positieve impact score

Ondersteun en promoot lokale initiatieven

Duurzame en kleinschalige accommodaties

Onze reisexpert neemt zoveel mogelijk duurzame en kleinschalige accommodaties op in de reisroutes door Madagaskar. Daarmee draag je bij aan de werkgelegenheid op het eiland. Het geld dat je betaalt voor deze overnachtingen gaat direct naar de lokale bevolking en blijft niet hangen bij allerlei managementlagen, zoals dat bij grote hotels en ketens vaak wel het geval is. Bovendien doen de ondernemers er alles aan om een positieve bijdrage te leveren voor hun gemeenschap en/of hun impact op het milieu te minimaliseren. Om te bepalen of een accommodatie duurzaam en kleinschalig is, gebruiken we deze criteria voor duurzame hotels

Geen homestays in Madagaskar

We proberen in onze reizen altijd een aantal overnachtingen in homestays op te nemen. Dat is een geweldige ervaring voor de reiziger en een mooie manier voor lokale bewoners om extra inkomsten te generen. In onze Madagaskarreizen zijn geen overnachtingen bij de locals opgenomen. Het fenomeen homestay bestond enkele jaren geleden nog niet op het eiland. Vóór de wereldwijde pandemie zijn er een paar veelbelovende initiatieven gestart, die helaas moest stoppen vanwege het gebrek aan toeristen. Onze lokale reisexpert houdt de ontwikkelingen in de gaten. Zodra het kan, neemt hij één of meerdere homestays mee in zijn voorbeeldreizen.

Op de hoogvlakte van Madagaskar verblijf je in Résidence Madalief. Deze bijzondere accommodatie wordt gerund door de Nederlandse Remi, die de inkomsten gebruikt voor een weeshuis en een opvang voor alleenstaande moeders. Tegelijkertijd is het kleinschalige hotel een werkervaringsplek voor jongeren uit Ambositra.

Lokale chauffeurs en gidsen

In Madagaskar reis je met een eigen auto met een lokale privéchauffeur. Onze reisexpert Frank werkt met een vast team van chauffeurs en gidsen. Zij zijn in dienst van een onderaannemer. Frank checkt de arbeidsvoorwaarden en het loon en ondersteunt en adviseert de onderaannemer waar nodig. De chauffeurs en gidsen krijgen het gangbare loon betaald door hun baas. Onze reisexpert vult dat bedrag aan met een dagvergoeding. Zo verdienen zij al snel 70% meer dan de gemiddelde Malagassiër met vergelijkbaar werk. Daarmee hebben zij een sterke financiële basis en heeft onze reisexpert de zekerheid van een gemotiveerd en loyaal team. Daarnaast organiseert Frank twee keer per jaar een trainingsdag voor de chauffeurs en gidsen waar hij mee samenwerkt.

Eet en koop lokaal

In samenwerking met onze lokale reisexpert en de medewerkers ter plekke, zorgen we ervoor dat onze reizigers hun geld zoveel mogelijk lokaal uitgeven. Dat doen we bijvoorbeeld door onze reizigers te vertellen waarom het belangrijk is om je geld uit te geven bij lokale ondernemers, in plaats van (internationale) ketens. Tijdens de Madagaskarreizen eten reizigers meestal in de accommodaties. Op sommige plekken is er gelegenheid om uit eten te gaan. In een uitgebreide briefing voorafgaand aan de reis deelt de reisexpert tips voor restaurants waar je lekker kan eten en waar het geld goed terechtkomt. Wat souvenirs betreft nemen de chauffeurs en gidsen reizigers graag mee naar lokale kraampjes of ateliers, waar ze niet alleen cadeautjes kunnen kopen, maar ook zien hoe ze gemaakt worden.

Verminder de CO2-uitstoot van je vakantie

Aantal dagen

Bij reizen buiten Europa streven we ernaar om onze klanten zo lang mogelijk op reis te sturen. Voor bestemmingen buiten Europa hanteren we een minimum van 17 dagen. Voor verre reizen is de lange vlucht van en naar de bestemming onvermijdelijk. Daarom is het belangrijk dat de reis een zo groot mogelijk positieve impact heeft, zodat het de vlucht waard is. De meeste voorbeeldreizen voor Madagaskar duren twintig dagen en scoren daarmee laag op het aantal dagen. Daar is nog ruimte voor verbetering. 

Human powered activiteiten

Madagaskar is een echte natuurbestemming, met veel mogelijkheden voor human powered excursies. Dat zijn activiteiten waarbij lichamelijk inspanning de enige energie is die het kost. Daarom zul je in onze reizen door Madagaskar veel activiteiten zien waarbij je gaat wandelen of fietsen in de natuur. Door de natuurgebieden te voet te bezoeken vermijd je schadelijke CO2-uitstoot, die een safariwagen wel veroorzaakt. Bovendien voorkom je geluidsoverlast, waardoor de dieren niet gestoord worden in hun natuurlijk leefomgeving.

Bescherm, toon respect en reis plasticvrij

Nationale parken

In Madagaskar bezoek je meerdere nationale parken. De inkomsten van de entreekaartjes komen ten goede aan het beschermen van de flora en fauna. De nationale parken op het eiland worden gerund door een log overheidsapparaat, waar corruptie helaas geen uitzondering is. Het effect daarvan is dat de grote, populaire natuurparken goed worden gemanaged en beschermd. Daar komen immers toeristen en hun dollars op af. Tegelijkertijd worden de kleinere, moeilijk bereikbare gebieden enigszins verwaarloosd. In die nationale parken wordt nog steeds veel hout gekapt. We proberen een combinatie van bekende en minder bezochte parken aan te bieden. Een goed voorbeeld daarvan is onze reis door Noord-Madagaskar.

Projecten om de natuur te beschermen

Naast de nationale parken, zijn er veel natuurgebieden die beschermd worden door particulieren en NGO's. Grond die gekocht is door een NGO, wordt vaak in samenwerking met de lokale gemeenschap beheerd. Bewoners profiteren van de samenwerking doordat ze werk vinden als gids, drager, boer of ambachtsman. Ze hoeven geen bomen meer te kappen of stukken land te verbranden. Ze hebben er zelfs financieel baat bij om de omgeving te beschermen. De samenwerkingen worden gebruikt als middel om de bewoners voorlichting te geven over ecotoerisme en natuurbehoud. Zo blijven ook op de langere termijn alle belanghebbende profiteren van het toerisme.

 De ringstaartmaki is misschien wel de bekendste bewoner van het Afrikaanse eiland. Door ontbossing, opkomende landbouw en de jacht op hun vlees is het ook één van de meest bedreigde diersoorten. Het privéreservaat Parc d'Anja werd ooit gebruikt om maïs te verbouwen. Op initiatief van de lokale bevolking is het nu een reservaat, waar de flora en fauna - en met name de ringstaartmaki's - beschermd worden. Houtkappen, jagen en landbouw hebben plaatsgemaakt voor werk in het toerisme. Denk aan gidsen en het beschermen van de maki's.

Impact op het klimaat

Impact op het klimaat

CO2-uitstoot van de vlucht

De retourvlucht van Amsterdam naar Antananarivo veroorzaakt gemiddeld 4838kg CO2e per persoon. Je vliegt dan economy class met een lijnvlucht. De 'e' achter CO2 betekent dat zowel de CO2-uitstoot als de uitstoot van andere broeikasgassen is meegenomen in de meting. 4838kg CO2e staat gelijk aan de besparing die je doet als je elf jaar vegetarisch eet. De vlucht van en naar Madagaskar is onvermijdelijk. Daarom proberen we op andere vlakken de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken. We adviseren onze reizigers om minder vaak een verre reis te maken en af te wisselen met een bestemming dichter bij huis. Hier lees je wat je zelf kunt doen om de CO2-uitstoot van je reis te minimaliseren

Ben je benieuwd hoe we de berekening van de CO2-uitstoot van jouw reis naar Madagaskar maken? Hier lees je precies welke rekenmethodes en tools we gebruiken bij het berekenen van de CO2-uitstoot per vervoersmiddel.

Binnenlandse vlucht

In onze reizen proberen we binnenlandse vluchten zoveel mogelijk te vermijden. Voor de meeste van onze rondroutes door Madagaskar is het praktisch onmogelijk om geen binnenlandse vluchten te boeken. Zo reis je in sommige voorbeeldreizen langzaam naar het kustdorpje Ifaty. Hoewel de afstand tussen Ifaty en Antananarivo zo'n 1000km is, doe je er bijna twintig uur over als je met de auto teruggaat. Binnen een reis van twintig dagen, is het niet haalbaar om op tijd terug zijn in de hoofdstad voor je vlucht naar huis. Bovendien is het niet erg comfortabel om zo lang te rijden. Tijdens de Madagaskar the local way-reis, maak je een reis van 10 uur met de jungletrein in plaats van het vliegtuig.

Travelife Certificering logo Travelife

Travelife is een certificeringsprogramma voor duurzame ondernemers in het toerisme. Wij verwachten van al onze lokale reisexperts dat ze binnen twee jaar na de start van onze samenwerking het Travelife Partner-certificaat halen. Ter ondersteuning bieden wij onze reisexperts webinars waarin we ze begeleiden in het certificeringsproces. Onze lokale reisexpert in Madagaskar is Travelife Partner en zit momenteel in het proces om Travelife Certified te worden.

Glasgow Declaration logo Glasgow Declaration

Tijdens de Klimaatconferentie in 2021 in Glasgow is de Glasgow Declaration gelanceerd. Het initiatief brengt toeristische bedrijven uit de hele wereld bij elkaar, om samen te werken aan een klimaatneutrale sector. Onze lokale reisexpert in Madagaskar heeft de Glasgow Declaration ondertekend. Daarmee committeert hij zich aan een halvering van de toeristische emissies in het komende decennium en nul uitstoot zo snel als mogelijk, maar in ieder geval voor 2050.

Noodtoestand voor het klimaat logo Tourism Declares

Onze lokale reisexpert in Madagaskar heeft de Tourism Declares Climate Emergency verklaring ondertekend. Daarmee belooft hij de milieuschade van zijn reizen en activiteiten zoveel mogelijk te beperken. Met de ondertekening is hij onderdeel van een wereldwijd netwerk aan reisbedrijven die de noodtoestand voor het klimaat uitroepen en actie ondernemen om hun CO2-uitstoot met 55% te verminderen voor 2030.

logo voetafdrukBij Better Places compenseren we de CO2-uitstoot van al onze reizen. Wij compenseren niet alleen het landarrangement, maar ook de uitstoot van de vlucht die nodig is om je bestemming te bereiken. Omdat vliegen veel te goedkoop is, betalen wij daarnaast een vrijwillige CO2-taks. Dat bedrag investeren we in duurzame energieprojecten.