Er zijn meerdere wegen die naar Rome.. uhm Split leiden. Je kan met de auto, trein en het vliegtuig naar Kroatië. Maar wat is beter als je zo min mogelijk milieuschade wil veroorzaken? En waarom is het ene vervoersmiddel beter dan het andere? Wij zoeken voor je uit hoe je jouw vakantie zo duurzaam mogelijk kan maken. In dit blog zetten we de CO2-uitstoot voor je vervoer naar Kroatië op een rij.
Duurzaam vervoer naar Kroatië
- Zoveel CO2-uitstoot veroorzaakt een retourtje Kroatië
- Naar Kroatië met een elektrische auto
- Chartervlucht of lijnvlucht?
- Directe vlucht of overstappen?
Retour Amsterdam-Split uitstoot per persoon per vervoersmiddel
Auto o.b.v. 2 personen
Bronnen: Atmosfair en Green Tickets
De CO2-uitstoot van je reis naar Kroatië
Welk vervoer kies je voor jouw vakantie in Kroatië? Kies je voor het meeste comfort? De kortste reistijd? Of wil je zo min mogelijk bijdragen aan klimaatverandering? De grofweg 1600km naar Split kun je met de trein, auto of het vliegtuig afleggen. In de infographic valt het meteen op dat de auto meer CO2-uitstoot veroorzaakt dan het vliegtuig. Dat scheelt zo'n 136kg CO2 per persoon. Wacht nog even met het boeken van je retourtje. De CO2-uitstoot is namelijk niet het enige waar we rekening mee moeten houden. Vliegtuigen stoten namelijk ook nog eens heel veel andere schadelijke broeikasgassen uit, die de opwarming van de aarde juist verder versnellen. Denk aan stikstofoxiden en waterdamp. Neem je die mee in de berekening, dan is de auto plotseling een veel betere optie. Mits je met minimaal twee personen naar Kroatië rijdt.
Het is natuurlijk nóg beter om met een elektrische auto naar Kroatië te gaan. In Europa vind je steeds meer laadpalen langs de snelweg. In Kroatië zelf is de dekking nog niet ideaal. Het is daarom belangrijk dat je je reisdagen goed plant. Lukt dat? Dan reis je zo goed als CO2-neutraal naar en door Kroatië.
Met de trein naar Kroatië
Op lopen en fietsen na, is de trein je beste keuze voor duurzaam vervoer naar Kroatië. Je veroorzaakt maar 64kg CO2 per persoon als je over het spoor gaat. Dat is eentiende van de uitstoot die je met een vliegreis veroorzaakt. Twijfel je tussen de trein en het vliegtuig? Om het verschil van 564kg CO2 te compenseren moet je 15 maanden vegetarisch eten.
met de trein naar Kroatië kan gaan. Ga je met de trein naar Kroatië? Boek je treinkaartje via de The Train Traveller en zij doen al het uitzoekwerk voor je. Dat is wel zo makkelijk!
Veruit het grootste deel van de CO2-uitstoot van reizen wordt veroorzaakt door vliegen. De grootste klapper maak je dus door te kiezen voor de trein. Hier lees je hoe jeHoeveel CO2-uitstoot is dat eigenlijk?
Dat klinkt veel; 628kg CO2. Maar hoeveel is dat eigenlijk? Om antwoord te geven op die vraag is het handig om een vergelijking te maken met andere, dagelijkse, dingen die CO2 veroorzaken. Zo kun je een jaar lang, vierentwintig uur per dag Googelen voor dezelfde hoeveelheid CO2. 628kg CO2 staat gelijk aan de besparing die je doet als je tien maanden alle dierlijke producten uit je dieet schrapt. Als we onder de anderhalve graad opwarming uit het klimaatakkoord willen blijven, dan mag elke wereldburger maximaal 1500kg CO2 per persoon uitstoten. Dat is inclusief wonen, eten, spullen en alle andere dingen die je in een jaar gebruikt of nodig hebt. Oei! Met een retourtje Amsterdam Split heb je al ruim eenderde van je persoonlijke CO2-budget verbruikt. Misschien is de trein toch niet zo'n slecht idee.
Amsterdam-Split vs Amsterdam-Bangkok per vliegtuig
Toch met het vliegtuig naar Kroatië?
Hebben we je niet overtuigd en kies je toch voor het vliegtuig? Ook dan zijn er keuzes die je kunt maken om de uitstoot van schadelijke broeikasgassen te minimaliseren. Twijfel je bijvoorbeeld of je niet liever een verre reis maakt? Wil je duurzaam reizen, dan maakt het nogal wat uit hoe ver je vliegt. Neem bijvoorbeeld Thailand; een retourtje Bangkok veroorzaakt 6300kg CO2e*. Reis je naar Split, dan is dat nog geen tiende van de uitstoot, namelijk 628kg CO2e. Dat is een verschil van 5,6 ton CO2. Kies je voor een vliegvakantie in Kroatië als alternatief voor Thailand? Dan is het ineens een stuk minder moeilijk om binnen je persoonlijk CO2-budget te blijven. Bovendien heeft de hoogte waarop je vliegt ook invloed op de schadelijkheid van je vlucht. Hoe hoger in de atmosfeer de CO2-uitstoot plaatsvindt, hoe schadelijk het effect. Bij kortere vluchten vlieg je meestal lager dan bij lange-afstandsvluchten. Als de trein of auto geen optie zijn, dan loont het om te kiezen voor een kortere vlucht.
*Om de andere schadelijke broeikasgassen, zoals stikstofoxiden en waterdamp, mee te kunnen nemen in een berekening, worden ze omgerekend naar CO2-equivalenten (CO2e). Één CO2e staat gelijk aan het effect dat de uitstoot van 1 kilogram CO2 heeft.
Amsterdam-Split chartervlucht vs lijnvlucht
Charter of lijnvlucht?
Het type vlucht dat je kiest maakt ook uit voor de totale uitstoot van je vliegreis. Zo is de impact van een chartervlucht (dat zijn vluchten die niet volgens een vastgesteld tijdschema vliegen) vaak lager. Dat komt doordat de bezetting bij een chartervlucht vaak hoger is en er meestal geen optie voor business class is. Er gaan dus veel meer mensen in een chartervlucht, dan in een lijnvlucht. Zo gaat de gemiddelde uitstoot per passagier omlaag. Kies je voor een charter in plaats van een lijnvlucht? Dan bespaar je het klimaat 60kg CO2.
Directe vlucht of overstappen?
Een andere manier om de CO2-uitstoot van je vlucht te verkleinen is door te kiezen voor een directe vlucht in plaats van een route met overstap. Vaak zijn die laatste goedkoper, maar ze veroorzaken aanzienlijk meer uitstoot. Het opstijgen en landen zijn de momenten waarop de meeste CO2 vrijkomt. Dan hebben we het nog niet eens over de overlast voor omwonenden en de natuur. De schadelijke stoffen veroorzaken in de directe omgeving luchtvervuiling die schadelijk is voor de gezondheid van de mensen en dieren die er wonen. Je kunt dus maar beter zo min mogelijk opstijgen en landen.
Actieplan voor Klimaat. Daarin beloven wij onze CO2-uitstoot met 55% te verminderen in 2030 ten opzicht van 2019.
Het terugdringen van de CO2-uitstoot van onze reizen is onderdeel van onsBronnen bij de berekeningen
- De CO2-uitstoot berekenen we met de tool van Atmosfair
- De CO2-uitstoot van de auto en trein berekenen we met de app van Green Tickets
- Voor de CO2-vergelijking gebruiken we gegevens van Milieu Centraal, 'How Bad Are Bananas' van Mike Berners-Lee (herziene druk, 2020) en 'De Verborgen Impact' van Babette Porcelijn (2017)
Voorbeeldreizen naar Kroatië
Bekijk deze voorbeeldreizen naar Kroatië met verschillende vervoersmiddelen.