logo Tourism Declares

Vervoer naar Zweden

  • Zoveel CO2-uitstoot veroorzaakt een retourtje Zweden
  • Naar Zweden met een elektrische auto
  • Het verschil tussen een chartervlucht en een lijnvlucht
  • Directe vlucht of overstappen?

Retour Amsterdam-Stockholm uitstoot per persoon per vervoersmiddel

Auto o.b.v. 2 personen

Bronnen: Atmosfair en  Green Tickets

De CO2-uitstoot van je reis naar Zweden

Wat is de minst vervuilende optie; de trein, auto of het vliegtuig? In de infographic zie je dat de CO2-uitstoot van je vlucht van Amsterdam naar Stockholm 235kg CO2 is. Terwijl de auto 314kg CO2 per persoon veroorzaakt. Op het eerste gezicht lijkt het vliegtuig een betere keuze. Niets is minder waar. Veel CO2-rekentools houden geen rekening met de uitstoot van andere broeikasgassen, zoals stikstofoxiden en waterdamp. In deze infographic wordt die wel meegenomen. Dat komt neer op een equivalent van 363kg CO2. Met 598kg is het totaal aan uitstoot van broeikasgassen wanneer je met het vliegtuig gaat dus veel hoger. Het is goed om te weten dat deze gassen op grote hoogte ook nog eens een versterkt effect hebben op de opwarming van de aarde. Reis je met minimaal twee personen? Dan is reizen met de auto absoluut een duurzamere keuze dan het vliegtuig.

Reizen met een elektrische auto

De uitstoot van een autorit naar Stockholm en terug is met twee passagiers 314kg CO2 per persoon. Dat is nog steeds een hoop vervuiling. Heb je een elektrische auto, dan kun je zo goed als CO2-neutraal naar Zweden reizen. In Europa vind je steeds meer laadpalen langs de snelweg en bij hotels. In Zweden zelf is de dekkingsgraad vooral in het zuiden erg goed, waardoor je in dat deel van het land onbezorgd kan rondreizen met je elektrische auto.

Met de trein naar Zweden

De impact van een treinreis naar Zweden is zo minimaal, dat het altijd een goed idee is om voor het spoor te kiezen. De reis tussen Amsterdam en Stockholm veroorzaakt maar 16kg CO2. Dat is niets in vergelijking met het vliegtuig, dat ruim 36 keer zoveel vervuiling veroorzaakt. Natuurlijk is vliegen sneller, maar de treinreis is prachtig, comfortabel en avontuurlijk. Zo kun je een dagje Hamburg aan je reis plakken, of je pakt de nachttrein vanuit de Duitse stad die je de volgende dag in Stockholm afzet. Maak de reis helemaal bijzonder door het laatste deel met de nachtferry te reizen.

Veruit het grootste deel van de CO2-uitstoot van reizen wordt veroorzaakt door vliegen. De grootste klapper maak je dus door te kiezen voor de trein. Hier lees je hoe je met de trein naar Zweden kan gaan. Ga je met de trein naar Zweden? Boek je treinkaartje via de The Train Traveller en zij doen al het uitzoekwerk voor je. Dat is wel zo makkelijk!

Hoeveel CO2-uitstoot is dat eigenlijk?

Nu weten we hoeveel CO2 de verschillende vervoersopties naar Zweden uitstoten. Maar wat betekenen die cijfertjes eigenlijk? Om daar een beter idee van te krijgen, vergelijken we de uitstoot van een vliegreis naar Zweden met andere, dagelijkse dingen die CO2 veroorzaken. Een retourtje Zweden veroorzaakt 598kgCO2e*. Voor dezelfde hoeveelheid CO2 kan een gemiddeld Nederlands gezin 243 keer kleding, handdoeken en beddengoed wassen en drogen. Dat komt neer op ruim anderhalf jaar wassen en drogen. 598kg CO2 kun je compenseren door de auto te laten staan en ruim twee jaar lang afstanden tot 7,5km altijd te fietsen.

*598kg CO2e is de uitstoot van 235kg CO2 plus 363kg aan andere schadelijk broeikasgassen. Om de uitstoot van andere schadelijk broeikasgassen mee te nemen in een berekening, worden ze omgerekend naar CO2-equivalenten (CO2e). Één kilogram CO2e staat gelijk aan het effect dat de uitstoot van 1 kilogram CO2 heeft.

Ben je benieuwd hoe we de berekening van de CO2-uitstoot van je reis naar Zweden maken? Hier lees je precies welke rekenmethodes en tools we gebruiken bij het berekenen van de CO2-uitstoot per vervoersmiddel.

Amsterdam-Stockholm vs Amsterdam-San José per vliegtuig

Toch met het vliegtuig naar Zweden?

Zie je het niet zitten om te rijden? Of is de treinreis iets te avontuurlijk? Wie toch naar Zweden vliegt kan ook op andere punten CO2-uitstoot besparen of voorkomen. Op het grote geheel kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om minder vaak een verre reis te maken. Vlieg je bijvoorbeeld naar Stockholm in plaats van San José in Costa Rica, dan scheelt dat wel 4324kg CO2e. Dat is net zoveel als je bespaart wanneer je tien jaar vegetarisch eet. Bovendien heeft de hoogte waarop je vliegt ook invloed op de schadelijkheid van de CO2e-uitstoot. Het broeikaseffect is op grote hoogte soms wel vijf keer sterker. Bij lange vluchten vlieg je meestal hoger, dan bij korte afstanden. Niet elk jaar een verre reis maken scheelt dus enorm veel schade aan het klimaat. 

Amsterdam-Stockholm chartervlucht vs lijnvlucht

 

 

Chartervlucht of lijnvlucht?

Ook bij het boeken van je vlucht kun je keuzes maken die de uitstoot van CO2e beperken. Zo veroorzaakt een chartervlucht 57kg CO2e minder dan een lijnvlucht. Een lijnvlucht vliegt volgens een vastgesteld tijdschema, terwijl een chartervlucht vliegt als er een x-aantal stoelen zijn verkocht. Zo heeft een chartervlucht een hogere bezettingsgraad. Bovendien is er meestal geen optie voor businessclass, waardoor er meer stoelen in het toestel passen. Hoe meer passagiers, hoe lager de gemiddelde uitstoot per reiziger. 

Directe vlucht of overstappen?

Bij het zoeken naar de beste deal, valt het op dat een vlucht met overstap vaak goedkoper is dan een rechtstreekse verbinding. Het is verleidelijk om voor die optie te gaan. Als je het klimaat wil besparen kun je toch beter voor de directe vlucht kiezen. Het opstijgen en landen zijn namelijk de momenten waarop de meeste CO2e vrijkomt. Hoe minder je opstijgt en landt, hoe beter. Bovendien zorgen het vertrek en de landing voor geluidsoverlast en luchtvervuiling voor de bewoners, dieren en natuur rondom het vliegveld. Naast de vervuiling is een directe vlucht ook nog eens veel comfortabeler. Het bespaart je een hoop gedoe, wachten en het risico dat je koffer ergens achterblijft is een stuk kleiner als je in één keer naar je bestemming vliegt.

Het terugdringen van de CO2-uitstoot van onze reizen is onderdeel van ons Actieplan voor Klimaat. Daarin beloven wij onze CO2-uitstoot met 55% te verminderen in 2030 ten opzicht van 2019.

Bronnen bij de berekeningen